Podcast Contentmarketing

Branding-expert Roel Stavorinus over de (on)zin van logo's

Floris Hülsmann van Namarama verdient zijn boterham met het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. In De Namarama Show spreekt gastheer Hülsmann ditmaal met Roel Stavorinus: dé aangewezen persoon die alles kan vertellen over een passend logo en dito huisstijl.

Toine Damo 2 oktober 2019

Roel Stavorinus 2

Roel Stavorinus is oprichter-eigenaar van Metroel en is specialist op het gebied van organisatie-identiteit en designmanagement.

Juiste bedrijfsnaam gevonden? Dan is het tijd voor de ontwikkeling van een logo en huisstijl. Daar valt veel over te vertellen. Roel Stavorinus is een bekende in de wereld van ontwerpers en helpt bedrijven en instellingen met hun branding en identiteit. Zijn bureau Metroel adviseert organisaties over design en communicatie. In de podcast van De Namarama Show vertelt Stavorinus alle ins and outs over logo's en huisstijl. Bovendien onthult hij zijn nieuwe bedrijfsnaam.

Kracht van het logo

Stavorinus maakte een boekje ‘logo x logo’ waarin hij ontwerpers vroeg hun favoriete logo’s te delen. Eentje die ze zelf ontwierpen en eentje die ze zelf bewonderen. Dat levert een prachtige collectie waarbij duidelijk wordt wat de kracht van een logo kan zijn. Na de bedrijfsnaam komt het logo. En na het logo komt vaak de huisstijl. Dat lijkt allemaal logisch, maar Stavorinus geeft een treffend voorbeeld, wanneer de gevolgen van een gekke keuze minder plezierig zijn.

Ze hebben een vermakelijk gesprek over de zin en onzin van logo’s, over ‘vroeger’ toen men nog ambachtelijk te werk ging. Bovendien: wat vindt Stavorinus van het nieuwe Volkswagen-logo?