Nieuws Marketing

De 'kalkoen-experience' van Jan en René Boers

Bart Lelieveld 14 december 2015

Kalkoenexperiencevanjanenreneboers1065

De kalkoen als traditionele maaltijd tijdens de feestdagen. In Amerika en Engeland heel gewoon, maar in Nederland nog niet. Als het aan de broers Jan en René Boers ligt, komt daar verandering in, zeggen tijdens een interview met het AD."De angst heerst nog steeds dat er een groot en droog stuk vlees op tafel ligt, omdat kalkoen ingewikkeld klaar te maken zou zijn," zegt Jan Boers (50). En dat beeld moet veranderen, stellen de broers, die oorspronkelijk uit 's-Gravenzande komen.René (44) was het succes van de kalkoendrive-in van Piet van Veen nooit vergeten en raakte daar een paar jaar geleden over aan de praat met broer Jan. En bij praten bleef het niet, want de familie Boers is een ondernemersfamilie. René bezit een plantenkwekerij in Limburg en Jan heeft een eigen bedrijf waarmee hij advies geeft aan ondernemers in de voedingssector. De kwekerij van zijn ouders overnemen zag hij niet zitten. Terugdenkend aan zijn jeugd zegt hij:."Het ene jaar waren we miljonair en het andere jaar werd de Donald Duck opgezegd omdat elk dubbeltje omgedraaid moest worden."BoerderijMaar het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan en daarom grijpen Jan en René de kansen aan die op hun pad komen. "Drie jaar geleden zijn we er een beetje mee begonnen. We zijn naar Engeland gegaan, hebben wat rondgevraagd en recensies gegoogeld. Daarna kochten we een aantal kalkoenen die we met de familie zijn gaan proberen." Uiteindelijk besloten de broers om met Copas in zee te gaan, een kalkoenenboerderij die al meer dan een halve eeuw ervaring heeft en, zo stellen ze, de beste kalkoenen heeft lopen.

Jan (Links) en René Boers vinden dat de kalkoen op een traditioneel kerstmenu hoort. Foto: Boers en Boers.

"De kuikens komen daar in mei aan en gaan als ze sterk genoeg zijn naar buiten waar ze ruim een half jaar rondlopen. Ze krijgen een dikke vetlaag en drogen daardoor niet snel uit bij het bereiden." Maar voor de perfecte 'kalkoen-experience' is meer nodig, menen Boers en Boers. "We hebben het ontbenen geïntroduceerd. Er staat een professionele slager met een team om dat samen met ons te doen. Het ziet er nog steeds uit als een kalkoen, maar je snijdt er na de bereiding makkelijk plakjes van en hoeft niet eerst de vulling opzij te scheppen, waardoor het heel mooi op je bord gepresenteerd ligt."Rolls Royce"Je hebt het over het belangrijkste onderdeel van de belangrijkste maaltijd van het jaar," omschrijft René de rol van de kalkoen. De prijs van het dier ligt rond de 100 euro. "Sommige mensen vinden dat veel, maar hij is voor 10 tot 12 personen en je hebt dan wel de Rolls Royce onder de kalkoenen. Ze groeien op in een prachtige omgeving en net als wild, krijgt het vlees nog twee weken om te rijpen."Wie de kalkoen in de webshop besteld, krijgt hem vanzelfsprekend thuisbezorgd. Op de website staat een filmpje van Pluijms eetbare wereld hoe de maaltijd het beste bereid kan worden. De internetwinkel is tot en met 16 december geopend. Het hoofdmenu wordt dan deels ontdooid, maandag of dinsdag voor Kerstmis afgeleverd.