Nieuws Marketing
Deventer Koffie biedt ondersteuning aan Uganda
Na Deventer Koek is er nu ook Deventer Koffie. Bij Rabobank Salland stroomt de koffie binnenkort uit de automaten. De bank ligt samen met Stichting Kinderen van Uganda aan de basis van het product. Het zijn met name koffieboeren uit het Oost-Afrikaanse land die profiteren, meldt de Stentor.

Bij Deventer Koffie - dat behalve aan de Lebuïnuskerk herkenbaar is aan de kleuren zwart, geel en rood uit de Oegandese vlag - zijn ook Deventer bedrijven betrokken. Van de Stempelwinkel tot sitebouwer Pixelpanters en van De Printhut (drukwerk) tot Fleur de Café, waar de koffie, een melange van twee verschillende soorten bonen, wordt gebrand.
SamenwerkingStichting Kinderen van Uganda werkt sinds 2009 in de regio Kibinge. Vandaar dat voor Deventer Koffie is besloten de samenwerking aan te gaan met de coöperatie aldaar, met 2.200 aangesloten koffieboeren. Uit Kibinge arriveert eerdaags een lading van 6.000 kilo robusta en van een zuidelijker opererende coöperatie nog eens 13.000 kilo arabica.
Stichtingsvoorzitter Ruud Boon en Ed den Besten, directievoorzitter van Rabobank Salland, raakten een jaar geleden met elkaar in gesprek tijdens het Food for Thought-diner bij Fooddock en dit mondde uit in het idee voor Deventer Koffie. Den Besten: ,,Het mooie aan dit project is dat het partijen aan elkaar verbindt en dat iedereen er niet alleen vanuit een filantropisch standpunt instapt maar er ook iets aan wil overhouden. Je creëert zo nieuwe economie.''
Brede doelgroepBedrijven en instellingen kunnen hun interesse in Deventer Koffie kenbaar maken op www.deventerkoffie.nl. Particulieren zijn aangewezen op Roemar aan de Walstraat. Een pak van 250 gram gaat 5 euro kosten en een kilopak 17,95. Volgens Marc Steenhuis van Fleur de Café is het een koffie met een volle smaak die een brede doelgroep zal aanspreken.
OndersteuningVan de omzet vloeit 50 procent terug naar de coöperaties in Uganda. Het geld komt onder meer ten goede aan het trainen van jongeren die zelf koffieboer willen worden.