Blog Digital marketing

Brechtje de Leij: 'Ontdek juist nu de vele mogelijkheden van digitaal'

Never waste a good crisis. Corona is natuurlijk verre van goed te noemen, maar wel een crisis waar je als ondernemer ook gebruik van kan maken. Want een crisis zorgt voor verandering. Deze pandemie met nieuwe coronaregels en ‘het nieuwe normaal’ is een enorme katalysator van veranderingen in consumentengedrag. Veranderingen die anders nog jaren hadden geduurd om van vroege adoptie naar ‘door iedereen omarmd’ te gaan. Brechtje de Leij vertelt je er alles over in haar nieuwe blog.

Brechtje de Leij | Raad van Advies 22 september 2020

Mobile marketing digitaal blog corona

Foto: Unsplash

Als je pre-corona je terras had uitgerust met QR-codes voor online bestellen en betalen, dan had een groot deel van je bezoekers verontwaardigd gebriest dat al dat soort nieuwerwetse toestanden niet van ze hoeven. Er is toch contant geld! Alle bordjes ‘liever met pin’ ten spijt, betaalden we tot voor kort in zo’n 30 procent van de gevallen nog handje-contantje.

Het nieuwe normaal

Hoe anders is de wereld in het nieuwe normaal. We scannen QR-codes dat het een lieve lust is, betalen met Tikkie Check of anders toch in ieder geval contactloos met onze mobiele telefoon. In de supermarkt scannen we boodschappen direct met de supermarkt-app en rekenen we af bij de self service-terminal. En drie procent van de consumenten doet tegenwoordig alleen nog maar online boodschappen.

''Laat de (jeugdige) consument een TikTok-video maken met een speciale hashtag en beloon de leukste met een gratis set producten''

Brechtje de Leij

Alhoewel de gevolgen van de crisis voor veel ondernemers pittig zijn, kun je deze tijd ook gebruiken om te experimenteren met deze nieuwe manieren van dienstverlening. Je zult merken dat de consument volop open staat voor verandering. Druk eens een QR-code op een flyer of op je winkelruit. Via de QR-code kun je de consument naar je website sturen, maar ook naar een online enquête of invulformulier. Zo kun je de behoeftes van je potentiële klant uitvragen en ze beter leren kennen. Als je daarna het emailadres vraagt, heb je een direct bruggetje naar de consument geslagen.

Experimenteer met zakelijke dienstverlening

Of experimenteer met zakelijke dienstverlening via chat. Met de Whatsapp Business-app kun je in Whatsapp een catalogus aanmaken en zo direct in chats producten en diensten delen. Zit je doelgroep op Instagram, verbind dan je productencatalogus aan Instagram om de consument direct vanuit je social media-posts te laten winkelen.

Of doe gek en organiseer een leuke challenge of winactie via TikTok. Laat de (jeugdige) consument een TikTok-video maken met een speciale hashtag en beloon de leukste met een gratis set producten. Kortom, ontdek de vele mogelijkheden van digitaal en leer wat er voor jou en jouw doelgroep werkt. Tijd om uit je comfortzone te stappen en de verandering zelf ook te omarmen!

Brechtje de leij

Brechtje de Leij

Digital Strategist

Brechtje de Leij is Digital Strategist voor haar bedrijf B-Digitized, schreef het boek Mobiele Eenheid en is als techexpert lid van onze Raad van Advies.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.