Nieuws Marketing

'Doe mij pijlen die knallen'

Rik Booltink 30 december 2015

Vuurwerkverkoop1065

Sommigen willen het vuurwerk het liefst in de ban doen, maar Koen Kampschreur van Vuurwerk Outlet Gelderland merkt er vooralsnog niets van. "Kampen, Apeldoorn, Nijkerk, Zwolle. De bestellingen komen zelfs uit plaatsen waarvan ik nog nooit heb gehoord", zegt de 25-jarige vuurwerkverkoper uit Groessen in De Gelderlander.

Dat ze hem weten te vinden, heeft volgens Kampschreur meerdere redenen. Hij heeft de naam Gelderland geclaimd. "Groessen kent lang niet iedereen. We hebben bij de start een 'naam op de groei' gekozen." Daarnaast is hij online actief, weet hij zijn assortiment scherp in te kopen en heeft hij een speciaal soort vuurwerk.

Hij staat er daarom niet van te kijken als klanten zomaar enkele honderden euro's uitgeven. "Vooral het siervuurwerk is in trek, met name de siercakes met meerdere shots. Een pijl gaat de lucht in en heeft één effect. Een siercake heeft er vaak tientallen. Je kunt er shows mee maken."

SiervuurwerkOok het Duivense gezin De Weijer kiest voor sierwerk. Op de bestellijst kruist vader Robert producten aan. "Doe mij maar pijlen die in de lucht knallen", zegt zoon Sven (10). Broertje Björn (7) wil 'glittervuurwerk'.

"Eerder gingen we altijd naar Duitsland. Ditmaal proberen we het een keer 'gewoon' dicht bij huis", zegt vader Robert.

ConcurrentenKampschreur zegt dat de Duitse handelaren concurrenten zijn, maar dat hij desondanks goed boert. De jonge ondernemer, in het dagelijks leven werkzaam bij een heftruckfabrikant, heeft zijn vuurwerkhandel gevestigd in het voormalige tuincentrum van zijn ouders.

Op oudejaarsdag sluit Kampschreur om vijf uur de deuren. "Dan drink ik een biertje en steek ik zelf vuurwerk af. Ik blijf ook een liefhebber."