Nieuws Marketing

Doek valt voor Twents Bureau voor Toerisme

ENSCHEDE - Directeur Anna Waanders van het Twents Bureau voor Toerisme (TBT) heeft maandag bij de rechtbank Almelo het faillissement aangevraagd. Het bankroet is onvermijdelijk doordat het TBT niet via de rechter de betaling van de subsidie door de Regio Twente heeft kunnen afdwingen.

Van onze redactie 10 november 2015

Toerisme fransnikkels

Het TBT heeft nog voor 550.000 euro aan rekeningen openstaan, onder meer voor campagnes. Gedupeerde bedrijven zijn onder meer Van Deinse Media (Enschede), Cosmos Mediamanagement (Amsterdam), Label 305 (Enschede) en Libertas Advies (Vasse). Het faillissement betekent dat zes medewerkers hun baan kwijt zijn.

Geldkraan dichtDe Regio Twente besloot eerder al de geldkraan per 1 januari dicht te draaien. Over 2015 is het gereserveerde bedrag van ruim een half miljoen euro niet uitgekeerd. Volgens het samenwerkingsverband van Twentse gemeenten heeft het TBT onvoldoende voldaan aan prestatieovereenkomsten over toeristische marketing en promotie van de regio. Bovendien vordert de Regio Twente 110.000 euro aan al verstrekte subsidies over vorig jaar terug.

VrijetijdssectorWaanders bestrijdt de kritiek. „Er zijn meer vakanties, meer bestedingen en meer banen in de vrijetijdssector in Twente. Dat blijkt uit harde cijfers. Er is steeds gezegd dat ondernemers in de vrijetijdssector ontevreden zijn, maar dat kun je in het algemeen niet zo stellen. Campings en bungalowparken, bed en breakfasts en de cultuursector doen collectief mee. Het is veelal een individuele beoordeling. De ene ondernemer is ontevreden, de ander juist zeer enthousiast over campagnes. Dat zal altijd zo blijven.”

StrategieOndernemers, gemeenten en VVV’s willen de promotie nu anders aanpakken. Een groep onder leiding van Marcel Vlek van De Holtweijde in Lattrop is bezig met het uitstippelen van een nieuwe marketingstrategie. Daarbij treedt prof. dr. GertJan Hospers, economisch geograaf van de UT en bijzonder hoogleraar city- en regiomarketing aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, op als adviseur. In de nieuwe opzet nemen gemeentebestuurders meer afstand en ligt de bal veelal bij de ondernemers zelf. Twente wordt verdeeld in vier toeristische regio’s met een eigen vrijetijdscoördinator.

Foto: Frans Nikkels