Nieuws Marketing

Familiebedrijf Deventrade op de bakfiets door het sportmagazijn

Aan de rand van Deventer, pal naast de aansluiting op de snelweg A1, ligt het kolossale, ruim 1,7 hectare grote pand van Deventrade. Het familiebedrijf levert sportartikelen en is gespecialiseerd in teamwear. Sinds drie jaar is Arnold de Bruin (33) algemeen directeur.

Van onze redactie 1 december 2015

Tire 439016 1280

Familiebedrijf. Maar jij bent geen familie toch?"Nee, dat klopt. Deventrade is in 1985 gestart door John Pothoven die zijn sporen had verdiend bij diverse handelsbedrijven die zich met sportartikelen bezighielden. Hij werd zelfs gevraagd om in de raad van bestuur van PUMA International zitting te nemen. Maar hij begon voor zichzelf. Ook met het oogmerk om zijn drie zonen Marthijn, Mark-Jan en Olaf op termijn binnen het bedrijf te halen. Dat is ook gebeurd. Deventrade bleef groeien. De vier besloten om een algemeen directeur aan te stellen voor de dagelijkse operaties, zodat zij zich meer op de strategische ontwikkeling van het bedrijf konden toeleggen. Zo ben ik uiteindelijk binnengekomen. Daarvoor werkte ik als manager in diverse functies bij Bestseller; een groot, oorspronkelijk Deens modebedrijf."

Vier paar ogen die over je schouders meekijken?"Dat valt reuze mee. Ik kan mijn eigen gang gaan, we lopen elkaar niet voor de voeten. In de praktijk is Marthijn de woordvoerder namens de familie. Maar het is natuurlijk wel zo, dat ik altijd een beroep op alle vier kan doen of met ze kan sparren als dat nodig is."Wat doen jullie eigenlijk?"We leveren sportkleding en accessoires met name voor teamsporten als voetbal, hockey, handbal en volleybal. We doen dat via de detailhandel. Sportzaken dus. We werken samen met zo'n 700 sportspeciaalzaken in Nederland. Daarnaast leveren we via dochterondernemingen aan 4.000 sportzaken in Duitsland, Oostenrijk, Engeland, Zweden en België. En distribueren we via importeurs naar onder meer Ierland, Zwitserland, Finland en Australië."

Welke merken hebben we het dan over?"Om te beginnen Hummel, dat we in licentie produceren en waarin onder meer veel landelijke en internationale topclubs spelen. Naast natuurlijk heel veel amateur voetbalclubs. We leveren dit merk ook in de vorm van fitness-, wielersport- en loopkleding aan individuele sporters. Voor hockeyers hebben we Reece Australia, teamkleding, maar ook hockeysticks, schoenen, tassen en ballen. Het merk Stanno kennen we in Nederland vooral van keepershandschoenen. Maar Stanno heeft een ruim assortiment aan sportaccessoires, zoals beschermingsartikelen, sportkousen en kledij. We exporteren er enorm veel van, feitelijk is het ons grootste merk. En dan hebben we natuurlijk nog de Derbystar bal, volgens velen de beste bal ter wereld. Daarmee zijn we ook toeleverancier van de Eredivisie en de Jupiler league. Monta tenslotte is ons merk dat gespecialiseerd is in straatvoetbal. Trouwens: het is niet allemaal standaardwerk wat we leveren. We ontwikkelen en leveren in overleg met afnemers ook op maat.

Hoe belangrijk zijn jullie in Nederland?"Het is lastig in procenten aan te geven welk marktaandeel je hebt. Maar van de 3400 voetbalclubs in Nederland staan 1000 bij ons onder contract, van de 300 hockeyclubs spelen er 125 met ons merk Reece. Vijftien van de achttien eredivisieclubs spelen met Derbystar."En daar heb je een kolossaal magazijn voor nodig."Ja. Als je alle artikelen in de diverse maatvoeringen bij elkaar optelt hebben we 18.000 verschillende artikelen. Maar daar gaat het niet om. Het magazijn is nodig omdat we alles op voorraad willen hebben. We investeren in het houden van een enorme voorraad omdat we heel snel willen kunnen leveren. Grote partijen of kleine, maakt niet uit. Heel veel clubkleurcombinaties zijn direct uit voorraad leverbaar. Voor onze afnemers is dat prettig. Ze hoeven zelf geen dure voorraad aan te houden. Met dit concept zijn we uniek. (Hij wijst in het magazijn op medewerkers die op een soort bakfietsen rondrijden.) Die fietsen zijn een idee van John Pothoven. Onze orderpickers (de medewerkers die de bestellingen uit het magazijn halen) rijden op Deense bakfietsen, die zowel vooruit als achteruit kunnen rijden. Iedereen kan ermee overweg. Dat is belangrijk. We kennen pieken en dalen in onze activiteit. In de maanden net voor de start van het voetbalseizoen is het drukker dan in de winterstop. Dus huren we regelmatig uitzendkrachten in. Die hoef je niet te leren met een of andere elektrische magazijnwagen om te gaan. Fietsen kan iedereen. Daarbij: het is milieuvriendelijk en nog gezond ook. Er rijden 20 van die fietsen rond."

Terug naar 'familiebedrijf'. Wat merk je daar van?"Daarvan is het bedrijf doordrongen. We gaan niet voor de snelle winst, maar voor continuïteit. Ik noemde net de grote voorraad die we aanhouden, omdat we onze afnemers adequaat en snel willen bedienen. Je zou die voorraad ook in geld kunnen omzetten en de klant het risico van de voorraad laten dragen. Dat past niet binnen onze filosofie van klantvriendelijkheid, partnerschap en betrouwbaarheid. Wij hechten bijzonder aan een uitstekende relatie met bijvoorbeeld de sportzaken. Samen met hen kunnen we het beste product leveren aan sporters en waarborgen we de voortgang van onze bedrijven."

Is dat niet achterhaald in de tijd van e-shopping?"Nee, natuurlijk niet. Je moet er uiteraard niet aan voorbijgaan dat er online wordt gewinkeld. Met Sportdirect.com heeft Deventrade ook een onlineverkoop portaal, waarop onze collecties verkrijgbaar zijn voor de consument. Maar daar hebben we wel in nauwe samenwerking met onze dealers een cross channel visie voor ontwikkeld. We bieden onze producten dus via alle kanalen aan, onder dezelfde condities. We gaan de sportzaken niet beconcurreren door goedkoper aan te bieden via de site, maar bieden retailers wel de mogelijkheid om zelf gebruik te maken van ons digitale kanaal. Dat is onze visie. Samen verdergaan."Oost-Nederland doet het in economisch opzicht goed.

Arnold de Bruin, directeur van Deventrade sinds 2013. Werkte voorheen onder meer bij Bestsellers, KLM, British Airways.

Deventrade: Familiebedrijf opgericht in 1985. Aantal werknemers: circa 100. Actief in Duitsland, Oostenrijk, Engeland, Zweden en België. Exporteert naar onder meer Australië, Ierland, Zwitserland en Finland.