Nieuws Marketing

Franchisenemer van Gall & Gall in Almelo: ‘Ik laat klanten proeven’

Klanten komen zijn zaak zelfs binnen met het kerstmenu in de hand. Franchisenemer Rien van Nieuwenhoven van Gall & Gall in Winkelcentrum Schelfhorst geeft ze advies over de drank. "Wij mogen de wijn uitzoeken die mensen thuis serveren bij het feestdiner", vertelt hij.

Van onze redactie 21 december 2015

Gall en Gall Almelo Lenneke Lingmont

"De wijnen mogen voor het kerstdiner wat luxer zijn. Mensen willen vaak een klassieker, zoals een goede Bordeaux, maar er zijn ook alternatieven. Zo hebben we de Valdivieso uit Chili, een zogenaamde single vineyard, waar de druiven op oude wijnstokken groeien."

ProevenKlanten mogen sinds een jaar geleden de wetgeving is veranderd de wijnen en sterke dranken proeven in de winkel. "Stel je wilt een fles whiskey kopen van 60 of 70 euro, dan wil je toch eerst graag weten hoe die smaakt. Het is ook veel leuker dat we mensen nu kunnen laten proeven. Ze kopen dan ook eerder een fles."Whiskey is volgens hem een geliefd cadeau voor de kerst, en dan met name de luxere versies. Ook de oude likeuren als Grand Marnier en Quantro zijn geliefd, eevenals de relatief nieuwe Likeur 43.

Glazen"We geven ook advies over glazen. Whiskey hoef je niet per se uit een grote tumbler te drinken, maar kan juist beter worden geproefd uit een wat kleiner digestief glaasje. Je ruikt dan ook meer."

Basis tot LuxeVoor de dronk op het nieuwe jaar kiezen veel klanten voor de klassieke champagne. Maar er zijn ook alternatieven in de vorm van de Spaanse cava's en andere mousserende wijnen. Alcoholvrije wijnen waar vooral zwangere vrouwen naar vragen, zijn er ook. Er is voor elke portemonnee wat te krijgen. "Het begint bij een cavan van 6 euro, maar we hebben ook een Dom Pérignon van 146 euro. Het gaat van basis tot luxe."

Lange dagen De winkel is in de maand december eigenlijk te klein voor de flinke voorraad drank. "Die ruimte moeten we optimaal benutten. De dranken worden twee à drie keer per week aangevuld, omdat het zo hard gaat met de verkoop. Vanaf Sinterklaas hebben we dubbele bezetting in de winkel om de drukte aan te kunnen. Het zijn wel lange dagen."

Foto: Lenneke Lingmont