Nieuws Marketing

FrieslandCampina: Weidemelk is vooral imago

Het weidemelkkeurmerk is vooral een kwestie van imago. Dat erkent president-commissaris Piet Boer van FrieslandCampina woensdag in Zembla. "Dat Hollandse beeld van een zwart bonte melkkoe in een groene wei met een blauwe lucht is zeker voor de markten in Azië in de grote steden is heel belangrijk."

Martijn Vervest 17 juni 2015

Koe melk gras weiland groot

Melk van koeien die in de zomer maandenlang in de wei lopen en vooral gras eten, bevat een hoger gehalte aan meervoudige onverzadigde vetzuren bevatten zoals CLA’s (geconjungeerd linolzuur) en omega-3. Maar voor de weidemelk die in supermarkten te koop is, geldt dit niet, stelt melkonderzoek Ton Baars in het tv-programma. Deze koeien lopen daarvoor te weinig in de wei en eten te weinig gras. "Je ziet dat je die vetzuren vooral krijgt als de koeien veel gras eten, veel grasproducten eten en veel toegang hebben tot gras', aldus Baars. 'En je krijgt het vooral niet als de koeien heel veel melk geven, veel krachtvoer krijgen en veel mais krijgen."Weidemelk-logoMelk die is voorzien van het weidemelk-logo is volgens de Stichting Weidegang afkomstig van koeien die ten minste 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag in de wei lopen. "Wij zeggen nadrukkelijk niks over de gezondheid van die melk. Dat is de keuze die we als stichting hebben gemaakt", zegt secretaris Kees-Jaap Hin. ControleDe Stichting Weidegang zegt het productieproces, het transport en de verwerking van weidemelk te borgen. Maar secretaris Hin erkent dat de controles van melkveehouders altijd vooraf aangekondigd worden. Hij erkent ook dat de stichting geen eisen stelt aan de hoeveelheid gras die de koeien eten. Ton Baars: "Als je gaat uitrekenen, dan krijgen die koeien heel veel krachtvoer en nog heel veel mais ernaast. Dus het is maar zeer de vraag wat je dan weidemelk noemt."