Nieuws Marketing

Hé mafkees, niemand wil '.amsterdam' hebben

Het aantal ‘moppen, pikken en gappen’ dat sinds vorig jaar op internet actief is met een website die eindigt op puntamsterdam, is te verwaarlozen. Dat schrijft Het Parool.

Herman Stil 19 mei 2016

Domeinnaam 2

Amsterdammers werden vorig jaar massaal als ‘pik’, ‘gap’, of ‘mop’ aangesproken in een poging hen te verleiden een internetdomeinnaam te nemen die eindigt op .amsterdam. De gemeente had die naam, vergelijkbaar met .nl of .com, twee jaar eerder voor ruim twee ton verworven. Maar ruim een jaar nadat de verkoop is gestart, blijkt de animo voor .amsterdam gering. TrotsDotamsterdam, het bedrijf dat het topdomein namens de gemeente beheert, mag naar eigen zeggen trots zijn dat de Nederlandse hoofdstad online de nummer vijf in de wereld is, het overgrote merendeel van de ruim 27.000 .amsterdamdomeinen blijkt niet actief te zijn.Lege sitesVolgens Dataprovider, een Nederlands bedrijf dat websitegebruik meet, is driekwart ervan bereikbaar. Maar in vrijwel alle gevallen gaat het om lege sites voor domeinnamen die, onder meer door Dotamsterdam zelf, te koop worden aangeboden, of gaat het om ‘placeholders’ van één webpagina, bedoeld om een naam afte dekken. Zo hebben Heineken en tafelzuurfabrikant Kesbeke een .amsterdamsite, maar gebruiken ze die niet. Van de domeinnamen die dan overblijven, verwijzen ruim 1600 direct door naar een andere site. Zo gaat klm.amsterdam naar klm.com en verwijst het .amsterdamdomein van deze krant naar de .nl-site. Er blijven volgens Dataprovider net geen 1450 sites over waarachter zich meerdere pagina’s unieke inhoud bevinden. "Dat lijkt mij geen goed teken", zegt Christian Branbergen van Dataprovider over de analyse die op verzoek van deze krant is gedaan. "Er bestaan alleen al bijna 50.000 .nl-websiteswaar op de contactpagina een straatadres in Amsterdam staat vermeld. Dát is de doelgroep van .amsterdam. Maar ze zijn blijkbaar niet van plan een .amsterdamdomein te beginnen."Dotamsterdam Toen de gemeente in 2013 haar aanvraag voor .amsterdam indiende bij de organisatie die domeinnamen mondiaal uitgeeft, werd voorgespiegeld dat er in het eerste jaar zevenduizend actieve sites zouden zijn, een aantal dat in het tweede jaar moet verdubbelen. Dotamsterdam mikt op uiteindelijk 100.000 registraties. Dotamsterdam, deel van Mijndomein.nl, een van de grootste domeinnaamverkopers van Nederland, herkent zich niet in de cijfers. "Voor zover wij kunnen zien, wijkt het aantal actieve gebruikers van .amsterdam nauwelijks af van .nl", zegt woordvoerder Paul Molenaar. Dat zou betekenen dat 65 procent van de stadsdomeinen actief zou moeten zijn, want achter zo veel van de 5,6 miljoen .nl-sites zit een website.Wel vrolijkEigen cijfers kan Dotamsterdam op korte termijn niet geven. "Wat ons betreft zijn de resultaten om vrolijk van te worden. De exploitatie is succesvol en levert de stad geld op. De belangrijkste winkelgebieden en de mooiste clubs voeren .amsterdam. Dat zal alleen maar meer worden." Volgens Molenaar zijn vijfduizend verkochte namen veelal uit defensieve overwegingen terechtgekomen bij bedrijven, merken en instellingen. "Musea, merken, winkeliersverenigingen hebben een domeinnaam gekocht opdat deze niet naar een ander zou gaan. Maar zij blijven ze hun oorspronkelijke (.nl-)domeinnaam gebruiken. Dat is voor .amsterdam misschien minder optimaal."Ajax Niet iedereen liet zich verleiden. Het oer-Amsterdamse ajax.amsterdam is ongebruikt in handen van Dotamsterdam zelf. Uit de cijfers van Dataprovider blijkt ook dat een deel van de actieve .amsterdamsites weinig met de hoofdstad te maken. "Je komt een wildgroei tegen aan bedrijven waarvoor .amsterdam niet logisch is", zegt Branbergen. Zo wordt kerstmutsen.amsterdam uitgebaat door eenbedrijf uit het Drentse Smilde, is vrolijk.amsterdamvaneen aannemer uit het Groningse Slochteren en makelaarschap.amsterdam van een makelaar uit Zeewolde. "Dat geeft wel aan dat het met het onderscheidend vermogen, juist de bedoeling van .amsterdam, wel meevalt." Met de verkoop van domeinnamen moet, naast de kosten van alle promotiecampagnes, ook de ruim 200.000 euro gemeenschapsgeld worden terugverdiend die Amsterdam aan zijn eigen internethoekje spendeerde. Mijndomein, dat .amsterdam ten minste tien jaar mag uitbaten, betaalt de gemeente daarvoor het eerste jaar 75.000 euro en daarna 25.000 euro per jaar. Daarnaast moet het bedrijf per verkocht domein drie euro afdragen, plus een percentage van de omzet. De gemeente sprak eerder de verwachting uit ‘in vrijwel elk scenario in ieder geval de gedane investeringen terug te verdienen’.