Nieuws Marketing

Heerlen is toe aan een feestje

Ton Voermans 18 december 2015

Heerlenseriousrequest3fm1065

Het Glazen Huis staat dit jaar in Heerlen. Limburgse kinderen zetten hun beste beentje voor om geld in te zamelen.

Vrijdag laten dj's Giel Beelen, Paul Rabbering en Domien Verschuuren van 3FM zich tot kerstavond opsluiten in het Glazen Huis aan de voet van de Sint Pancratiuskerk in Heerlen. Het concept is bekend: een week lang draaien zij non-stop muziek voor een project van het Rode Kruis om zoveel mogelijk geld in te zamelen. Dit jaar wordt geld vergaard om kinderen in oorlogsgebieden weer naar school te krijgen.

In Heerlen-Noord slepen pastoor Wim Miltenburg en zijn Indiase kapelaan Rijo Muprappallil - in Heerlen bekend als 'de kapelaan met de moeilijke naam' - kartonnen dozen binnen bij katholieke basisschool de Horizon.

De traditionele kerstactie van de kerk, voedselpakketten voor de allerarmste parochianen, gaat óók door. In Heerlen leeft 15 procent van de huishoudens onder de armoedegrens. "We delen tweehonderd kerstpakketten uit onder de parochianen. En de vormelingen van onze parochie, kinderen van 12 jaar, zetten zich ook in voor Serious Request", zegt meneer pastoor. De schoolkinderen hebben levensmiddelen meegebracht voor de kerkactie, maar ze zijn vooral bezig met het feest rond het Glazen Huis.

Flessen"Kom mee, kom mee!" De kinderen van de leerlingenraad tonen hun kopieerhok met honderden lege flessen, gesorteerd op supermarkt. Die zakken zijn voor de Lidl, die andere voor de Aldi. In alle klassen van de Horizon wordt geknutseld. Juf Kim probeert in groep 7/8 de lange warme draden die het lijmpistool trekt van haar kleding en vingers te houden. "Jongens, even aandacht! Zó moet-ie worden. Dan alleen nog schilderen en glitters erop." De ster van geplakte houten knijpers zal honderden Heerlense kerstbomen sieren. Opa's en oma's, vaders en moeders mogen ze kopen. Tussen de 1000 en 1.500 euro moeten de knutselwerkjes opbrengen, had de slimste van de leerlingenraad uitgerekend. "Zoveel? Oei, dan worden ze opeens wel érg rijk", zegt Sara van Wesel (10) en schiet in de slappe lach.

'Ze' zijn kinderen in oorlogsgebieden die niet naar school kunnen. "Met ons geld kopen ze boeken en stiften", weet Sara. "In Irak en Syrië waar kinderen weer naar school moeten", zegt Milan Molnar ('ik ben over vijf dagen 11 jaar'). Milan heeft buiten de schoolactie om zelf 80 euro verdiend met de verkoop van zelfgebakken cupcakes.

Zoals Milan zijn er vele tientallen kinderen. Vandaag wordt Lente uit Maastricht 10 jaar. Haar verjaardagsfeestje groeide afgelopen zaterdag uit tot een mini Project-X met 150 gasten. "De tien vriendinnetjes mochten ook allemaal gasten uitnodigen. Wie kwam, doneerde voor Serious Request. We vierden het in een zaal en alles werd gesponsord. Lentes actie heeft al 2.500 euro opgeleverd", vertelt haar moeder Josje Smeets. Lente kreeg zelf ook cadeautjes, want je wordt tenslotte maar één keer 10.

Local heroDe 11-jarige Niels Sievers uit Sittard is door zijn actie uitgegroeid tot local hero. Het Limburgs 'menneke' geeft al wekenlang huiskamerconcerten voor 15 euro. Daarna gaat het jochie met de pet rond. "Hij wilde wat doen toen hij hoorde van Serious Request en nu heeft hij al ruim 1.300 euro", vertelt zijn trotse moeder Katja. De jongen met het gouden keeltje neemt volgende week woensdag zijn gitaar mee als hij de opbrengst naar het Glazen Huis brengt. "Hij droomt dat hij even binnen mag om voor heel Nederland live Brabant van Guus Meeuwis te mogen zingen.

Horecaondernemer John Vijgen staat niet te kijken van de inzet van zijn streekgenoten. "Heerlen is wel toe aan een feestje." Hij heeft vier zaken aan het Pancratiusplein waar het Glazen Huis is opgebouwd. Voor de kroegen staan de biertaps klaar. "En we hebben sateetjes, schnitzels, soep en chocomel. Als iemand helemaal naar Heerlen komt en het is al laat, wil je toch iets warms." Hij is een week lang 24 uur per dag open, net als 36 andere horecaondernemers. Het moet een feest worden dat carnaval naar de kroon steekt. Kassa voor Vijgen? "We zijn vooral heel trots op onze stad. Ik hoop dat het een succes wordt, dat mensen gul geven en niet teveel denken: hier in Heerlen is ook veel ellende."

IndoorcampingDe trots dat 3FM Serious Request Heerlen heeft uitgekozen, heeft een prijs. 175.000 euro wilde de organisatie van de gemeente hebben. Met alle aanpassingen en investering in Heerlen is de gemeente zo'n 7 ton kwijt aan de marathonuitzending van de radiomakers. Maar de stadspromotie is ongekend, hoopt Heerlen. Een week lang wordt het stadje genoemd op 3FM en op tv. De stad denkt komende week met Glazen Huis en 32 andere evenementen een half miljoen bezoekers te trekken.

Heerlen is voor veel Nederlanders een flinke reis. Voor wie van ver komt en geen geld voor een hotel heeft, heeft de stad een indoorcamping gemaakt: honderd tentjes kant-en-klaar met luchtbedden. Serious Request in Zuid-Limburg wordt, denkt Heerlens burgmeester Ralf Krewinkel, een 'evenement waar mensen nog jaren over spreken'.