Nieuws Marketing

Het echte werk voor de start-ups moet nog komen

Hoog bezoek van de bazen van Apple, Uber, Google en Airbnb, schrijft Het Parool. Maar of de start-ups er ook iets mee opgeschoten zijn?

Bart van Zoelen 25 mei 2016

Timcookstartupfest

"Zie het als één grote serendipiteitsmachine!" John Apesos van de Amsterdamse start-up GrowX gelooft niet dat hij al iets wijzer is geworden van het spektakel waarmee StartupFest van start is gegaan. De Beurs van Berlage is volgestroomdvoor de buitenkans om in één ruimte te verblijven met de bazen van Apple, Google, Uber en Airbnb. Daar zijn grote investeerders bij, maar of GrowX daarmee geholpen is? Want de investeerders die er zijn, zijn toch wel erg groot. InvesteringskapitaalBinnenkort begint GrowX in Amsterdam met de teelt van groenten onder ledlicht op gestapelde akkers in leegstaande panden. Voor dat prille begin is de start-up voorzien van investeringskapitaal. Dus de grote investeerders die ze hier tegen het lijf lopen, zijn nou niet direct wat ze zoeken. Maar wie weet, komen ze nog eens van pas, deze ongerichte, toevallige ontmoetingen? Bestaat serendipiteit dan toch?Tim CookDaarbij komt: Startup Fest begint welbewust met een knal. Dat Applebaas Tim Cook, Eric Schmidt van Googlemoederbedrijf Alphabet, Travis Kalanick van Uber en Nathan Blecharczyk van Airbnb op één podium te bewonderen zijn, trekt vooral veel aandacht. Ze zijn de ‘postergasten’ voor een evenement dat nog de hele week duurt, zei de organisatie op voorhand al. Het echte werk moet later deze week gebeuren. Voor GrowX geldt bijvoorbeeld dat ze vandaag in Wageningen worden verwacht voor een bijeenkomst voor start-ups met innovatieve oplossingen voor de landbouw en de voedingsindustrie. Het festival dat Nederland op de kaart moet zetten als brandpunt van start-upbedrijvigheid ging vanochtend al verder met een investeerdersontbijt en een tour door het land. In Amsterdam zijn deze week nog grote bijeenkomsten voor de ‘fintech’ en de energiesector. MarketingpraatjesIn de Beurs van Berlage zaten heel veel nette pakken in de zaal. Ook de grotere bedrijven lieten deze kans om hun licht op te steken bij nog grotere voorbeelden niet voorbijgaan. Maar of de Europese ondernemers vanuit Silicon Valley nou adviezen kregen waar ze van opkeken? Kalanick en Blecharczyk kwamen met wervende marketingpraatjes die de indruk wekten dat ze al veel vaker waren afgestoken. Appledirecteur Tim Cook vindt dat kinderen al vanaf de middenbouw van de basisschool een begin moeten maken met programmeren. Welnu, daar is in Amsterdam al een begin mee gemaakt. Eric Schmidt waarschuwde dat het gebrek aan financiële armslag bij universiteiten een rem zet op innovatie. "Veel risicokapitaal, serieus investeren in de oplossingen waar jonge mensen mee komen en ze hun gang laten gaan. Dat model werkt. Het heeft zich bewezen in de VS en laat zich herhalen in Europa." Tegelijk zei Cook dat hij in veel Europese landen een energie voelde loskomen die hij lang niet had gevoeld.