Nieuws Marketing

Het nieuwe jeans-DNA komt van Blue LOOP Originals uit Goor

Arnold Mensinga staat op en wijst naar het pand van zijn overbuurman. "Mooi hoor, die lichtreclame, maar wat levert het op? Het gaat niet om je uitstraling, maar om het goed bedienen van je klanten. Wij blijven het liefst onder de radar, zijn bescheiden. We doen gewoon ons best met kwalitatief hoogwaardige producten. Kwaliteit wordt altijd verkocht."

Van onze redactie 27 november 2015

Blue Loop Emiel Muijderman

Op één van de drie bedrijfspanden die Mensinga in gebruik heeft, is alleen een klein bord met de naam Ideavelop te zien. Dat is nou eenmaal handig voor zoekende vrachtwagenchauffeurs. De 51-jarige Diepenheimer is eigenaar van het moederbedrijf waaronder zijn in 2013 gelanceerde kledingmerk Blue LOOP Originals valt. Ideavelop is ook distributeur van outdoorkledingmerken Icebreaker en Macpac uit Nieuw-Zeeland, het Duitse wintersportmerk Schöffel en de driewieler Mountain Buggy. Het bedrijf telt dertig medewerk(st)ers.

Recyclede spijkerstofHet bijzondere van Blue LOOP Originals is dat oude spijkerbroeken, recycled denim, de basis vormen voor de casual kledinglijn voor mannen en vrouwen. De zelf ontworpen collectie bestaat uit jeans, sweaters, truien, hoodies, mutsen en T-shirts, allemaal voor de helft bestaand uit recyclede spijkerstof.

Mensinga bedacht Blue LOOP Originals vier jaar geleden met medewerker Ron van de Wiel. "We vroegen ons af welke toegevoegde waarde we konden leveren aan de kledingmerken die we al vertegenwoordigen. We kwamen uit op een eigen kledinglijn waarin oude spijkerbroeken zijn verwerkt. Twee derde van gebruikt en kapot textiel verdwijnt in de afvalbak en dus in de verbrandingsoven, een derde gaat in containers naar sorteerbedrijven. Slechts een klein deel wordt gerecycled."

‘Het nieuwe DNA’Zo zag de filosofie from worn to reborn(van gedragen tot nieuw) het levenslicht. Oude spijkerbroeken 'ontrafelen' en 'het nieuwe DNA' gebruiken voor kleding die je elke dag binnen en buiten kunt dragen.Bij Frankenhuis in Haaksbergen worden balen oude spijkerbroeken in de machine gestopt en verwerkt tot katoenen pluisjes, waarvan garen worden gespind. De productie van de kleding vindt plaats in het Italiaanse Prato en in Istanbul, in Turkije. "We hadden al relaties met die bedrijven. Bovendien was en is daar voldoende gespecialiseerd personeel voorhanden. Maar we sluiten niet uit dat op termijn een deel van de productie naar Nederland wordt gehaald."

Foto: Ron van de wiel (L) en Arnold mensinga (Emiel Muijderman).