Nieuws Marketing

'Het wordt hier straks St. Tropez'

Paul Hartman 31 december 2015

Sainttropez1065

Ondanks dat de ondernemers aan de Harderwijker boulevard zich er terdege van bewust zijn dat ze de komende drie jaar in een bouwput zitten, overheerst bij hen het optimisme. "Wie een omelet wil bakken, moet een ei breken", zegt Cor Verbeek, eigenaar van hotel-restaurant Allure in De Stentor. "We moeten met z'n allen even door de zure appel heen bijten. Maar het is het absoluut waard."

Voor veel Harderwijkers is de reconstructie van de boulevard het onderdeel van het plan Waterfront waar zij het meest naar uitkijken. Allemaal leuk en aardig, die woningbouw, maar het gros van de inwoners van de havenstad gaat niet in het Waterfront wonen. De vernieuwde boulevard wordt echter een plek waar alle Harderwijkers straks zijn te vinden. Volgende week gaat de verbouwing van het gebied dan toch eindelijk écht van start.

De eerste tekenen van de reconstructie zijn inmiddels al zichtbaar. Eerder deze maand is de Haven van Harderwijk gesloopt. Alle aanlegsteigers zijn verdwenen, wat rest is een lege plas water. De bedoeling is dat de voormalige haven binnenkort wordt volgegooid met zand. Ook is een deel van het openbaar groen inmiddels verwijderd.

Gemengde gevoelens

De ondernemers in het gebied kijken met gemengde gevoelens naar de ophanden zijnde verbouwing. Want hoewel ze het er allemaal over eens zijn dat het plan Waterfront een absolute aanwinst is voor de stad - en voor de boulevard in het bijzonder - bestaat toch ook de vrees dat er een moeilijke periode in het verschiet ligt. "Het eerste jaar zal nog wel meevallen", verwacht Gert Reijerse, uitbater van restaurant de Admiraal. "Ze beginnen volgend jaar namelijk met het oostelijk deel van de boulevard, de hoek waar onder meer restaurants Hu Bin en Olympia zitten. Daar merken wij dus betrekkelijk weinig van. Het jaar daarop zijn wij aan de beurt. Dan zijn er voor mijn deur graafwerkzaamheden en worden er damwanden geslagen. Het is afwachten in hoeverre onze omzet daar onder te lijden heeft."

Ook hotel-restaurant Allure gaat pas in 2017 echt wat merken van de reconstructie van de boulevard. Eigenaar Cor Verbeek maakt zich niet al teveel zorgen en laat het gewoon op zich afkomen. "Toen het Strandeiland werd aangelegd, in 2012, hadden we wel wat last van opstuivend zand. Maar over het geheel genomen viel het allemaal reuze mee." Verbeek houdt er rekening mee dat hij dit keer wat meer overlast zal ervaren van de werkzaamheden. Het glas is voor de ondernemer echter halfvol. "We willen met z'n allen toch een mooiere boulevard? Daar moeten we dan ook wat voor over hebben. Je kunt nou eenmaal niet verwachten dat je even met je vingers knipt en dat er dan een nieuwe boulevard ligt."

Parkeercapactiteit

Parkeren is wel een punt van aandacht voor de boulevard-ondernemers. De gemeente en het projectbureau Waterfront hebben beloofd dat er gedurende de drie jaar dat het gebied verandert in een bouwput, continu een parkeercapaciteit van 150 auto's behouden blijft. "Daar zijn we echt heel blij mee", zegt Reijerse. Deze plekken mogen alleen worden gebruikt door bezoekers en bewoners van de binnenstad. Wie hier komt voor een dagje Dolfinarium, moet zijn auto parkeren aan de Flevoweg of de Havendijk.

Dat is goed nieuws voor de horeca-ondernemers, weet Verbeek. "Mensen parkeren hun auto nou eenmaal het liefst zo dicht mogelijk bij hun bestemming."

Voor de ondernemers is het dus nog even afwachten wat de precieze gevolgen zijn van de reconstructie van de boulevard. Reijerse en Verbeek houden de moed er echter in. "Het wordt hier straks St. Tropez in het klein!"| Foto: Bram vd Biezen