Nieuws Marketing

Hoop & vrees over 20.000 vluchten: luchthaven of toch luchtkasteel?

20.000 vluchten om 'reuring' op Technology Base Twente te krijgen. Stevent de regio dan toch af op een volwaardige luchthaven? Of hebben we het hier over een luchtkasteel?

Van onze redactie 30 november 2015

Luchthaven Twente Christian van der Meij

1. De ReactiesHet is de klassieke reflex. Vrijwel elke publicatie die raakt aan vliegen op de gesloten luchthaven Twente leidt tot instemming en afkeer. Het is ook het geval na de informatieavond over vliegprocedures die gelden voor een viertal toekomstige gebruikers: drie aanbieders van kleine zakenvluchten en een nieuw bedrijf dat vliegtuigen wil recyclen. De activiteiten lopen vooruit op een eind 2016 te nemen Luchthavenbesluit, waarin het gebruik van het vliegveld is vastgelegd. 'Eindelijk weer een luchthaven', aldus een voorstander. 'Via een sluiproute willen ze het weer op de agenda krijgen', klinkt het uit het andere kamp.2. Waarom 20.000 vluchtenDe vier bedrijven die de start- en landingsbaan willen gebruiken tekenen voor circa 200 vliegbewegingen, ofwel een start of een landing van een vliegtuig. De gemelde 20.000 vluchten zijn nodig om de Technology Base Twente, het beoogde innovatieve bedrijventerrein, te laten floreren. Onderzoek in opdracht van gebiedsontwikkelaar ADT heeft uitgewezen dat in Twente een potentie bestaat voor maximaal 20.000 vliegbewegingen voor klein zakelijk vliegverkeer. Deze vluchten zullen de economische aantrekkingskracht van de Technology Base Twente versterken, hopen de bestuurders. Het aantal van 20.000 vliegbewegingen ligt veel lager dan in het geval van de luchthaven Teuge. Die kende in 2014 57.000 vliegbewegingen voor klein vliegverkeer.3. Op weg naar een 'echte' burgerluchthavenBij velen leeft de hoop (en vrees) dat Twente nu via de weg van de geleidelijkheid alsnog afkoerst op een commerciële burgerluchthaven. De optie vliegen is echter ook na het najaar van 2014, toen de oorspronkelijke luchthavenplannen strandden, altijd opengehouden. Dat gebeurde onder meer in het advies van de commissie-Wientjes die in de studie naar een alternatief voor het vliegveld het iconisch bedrijventerrein opperde als economische trekker. Een start- en landingsbaan is daarbij ondersteunend. 'Niet afbreken', adviseerde oud-werkgeversbaas Bernard Wientjes.De 20.000 vliegbewegingen zijn een maximum. Is een commercieel burgervliegveld alsnog het streven, dan zullen eerst weer de noodzakelijke politieke trajecten en ambtelijke procedures doorlopen moeten worden.4. Dit kost straks handenvol belastinggeld aan faciliteitenHet vliegveld zal niet permanent personeel bezet zijn met bijvoorbeeld brandweer en een luchtverkeersleiding. ADT spreekt van 'maatwerk': de faciliteiten worden alleen bij een start of een landing gebruikt. Dat brengt kosten met zich mee die zoveel mogelijk worden gedekt door de landingsrechten die gebruikers betalen en door de verhuur van vastgoed.5. Wordt vervolgd...Tot en met 4 januari kan een zienswijze worden ingediend in het geval van de ontheffingen voor de drie charterbedrijven en het demontagebedrijf Aeronextlife. Het ministerie van Defensie neemt vervolgens een definitief besluit. Het latere Luchthavenbesluit is een zaak van de provincie.

Foto: Christian van der Meij