Nieuws Marketing

Hub at Home: 'Beter dan dat blabla op een borrel'

Caroline Spilt 5 oktober 2015

Hub at home flex werkplek groot

Het idee is lekker straight forward: ZZP'ers die vanuit huis werken zijn bij tijd en wijle een beetje eenzaam, dus laat ze af en toe bij elkaar aan de keukentafel werken. Voor de gezelligheid. En misschien voor de productiviteit. Heleen Dierdorp (marketeer) is een crowdfundactie gestart voor Hub at Home, een platform dat ZZP'ers matcht. "Als je bij iemand thuiswerkt is het afwachten hoe de koffie smaakt, maar het is sowieso goed voor je netwerk."

Hub at Home, kan je in twee zinnen zeggen wat het precies is?

“Het is een platform – althans, dat gaat het worden - waarop je je thuiswerkplek kan delen met andere thuiswerkers. De computer maakt een goede match. Die meet in hoeverre iemands plek voldoet aan je wensen van afstand, wifi, printer enzovoort. Wil je een bureaustoel of mag het ook een keukenstoel zijn? Dit geeft ‘ie aan met een score."

"Als je twee keer per week bij iemand werkt, of iemand bij jou, heb je per maand al acht echt goede contacten. Dat is veel beter contact dan dat blabla op een borrel. Zo snel kan je normaal je netwerk niet uitbreiden."

Dit klinkt als een idee dat is ontstaan uit eigen behoefte.

"Ik werd zelf zelfstandige na loondienst. Ik ging mijn kamer verbouwen. En ik dacht; het wordt heel leuk en heel mooi, maar ga ik hier nu hele week in m’n eentje zitten? Dat wordt een eenzame toestand. Je zou eigenlijk een collega op bestelling moeten hebben. Het is heerlijk om zelfstandig te zijn, maar af en toe is het fijn iemand te hebben om mee te sparren. Als je denkt; ik moet eigenlijk die acquisitie doen. In je eentje ga je gauw een escape zoeken, maar als je met iemand hebt afgesproken, zet je toch je beste beentje voor."

Hoe zijn de reacties?

"De meesten vinden het een heel leuk idee. Eigenlijk is iedereen enthousiast."

Toch is de crowdfundscore een beetje zorgelijk. Een kwart van de tijd is verstreken, en pas 5 procent van het streefbedrag is opgehaald.

"Het is denk ik lastig voor mensen omdat het iets nieuws is. Maar je hebt niks aan tante Truus die het leuk vindt. Je moet abonnementen verkopen aan een ZZP’er die een werkplek zoekt."

Waarom heb je voor deze financieringsvorm gekozen?

"Het is tegelijk ook meteen een marktonderzoek. Veel mensen vinden het leuk. Maar hoeveel doen er ook daadwerkelijk mee? En daarnaast is het voorverkoop: als mensen meedoen, zijn ze lid."

Wat ga je met de 8000 euro doen?

"Ik ben marketeer en Jacob, m’n mede-initiatiefnemer, is ICT-er. Een klein deel is een vergoeding de uren die wij besteden aan bouwen en promoten. En we hebben een beetje juridisch advies nodig. Als iemand een Ming-vaas van tafel stoot, wie is er dan aansprakelijk? En we willen aan goede webcare doen. Cijfers geven. Dan wil je zorgen dat je dat goed kan monitoren. Als iemand drie keer een slechte recensie krijgt, moet je kunnen ingrijpen. En goede vormgeving. Daar zijn we allebei niet van. Die 8000 euro is relatief gezien niet veel om iets nieuws te starten."

Wat als je het niet haalt?

"Dan krijgen mensen hun geld terug. En dan zou ik nog steeds willen dat het platform er komt. Dan moeten we ons goed achter de oren krabben. En de bank lief aankijken."