Nieuws Marketing

Hutspot is een blijvertje

Bregje Lampe | Foto: PR Hutspot 30 november 2015

Hutspotleegstandorigineelaanpakken1065

Alles in de winkel van Hutspot is te koop. Alles, behalve winkelhond Gumbo. Van de kunst aan de muur tot de lampen aan het plafond en de groene werkbank voor de kassa. De komende vier maanden zit de winkel in de Utrechtsestraat, op nummer 34. Daarna vertrekt hij misschien naar een andere plek. Maar noem het geen tijdelijke winkel of pop-upstore. "Hutspot is een blijvertje," zegt Nick van Aalst (22), één van de initiatiefnemers in het Parool.

Van Aalst begon de winkel met Tom van Melis (23), Pieter Jongens (24) en Michiel Haverlag (25). Hutspot verkoopt producten van meer dan zestien merken, bijna allemaal van jonge ondernemers die niet de middelen hebben om een winkel te beginnen. In de winkel zijn onder meer kunstwerken van Ivo de Mas, sieraden van Jewel Rocks, kleding van Deus Ex Machina, schoenen van MK Switch It en tassen van Atelier de l'Armee te koop.

Stijl, passie en ambacht"Producten moeten in de winkel passen. Stijl, passie en ambacht vinden we belangrijk. In het begin konden we niet zo kieskeurig zijn, maar sinds de opening, vorige week, krijgen we verscheidene e-mails per dag van mensen die hun spullen bij ons willen verkopen," aldus Van Aalst.

300 euro huurOndernemers die hun spullen bij Hutspot verkopen, betalen driehonderd euro huur voor een maand en staan daarnaast twaalf procent van de omzet af. Voor veel ondernemers is het huren van een ruimte in Hutspot aantrekkelijker dan zelf een winkel beginnen.

"Met Hutspot willen we leegstaande panden op een originele manier vullen. Waarschijnlijk blijven we hier een maand of vier. We zijn al bezig met een volgende plek," zegt Haverlag, die niet uitsluit dat Hutspot straks meer vestigingen heeft of langer in de Utrechtsestraat blijft.

De initiatiefnemers van Hutspot zijn niet de enigen die leegstand bestrijden. Pop-up Square brengt eigenaren van leegstaande winkelpanden met een schappelijke huur en ondernemers bij elkaar. Amsterdam heeft een aantal winkelruimtes die tijdelijk worden verhuurd, maar die zijn vrij kostbaar. Zo kost de winkelruimte in Berenstraat 24, die voor maximaal een kwartaal wordt verhuurd, 1660 euro voor twee weken of een gedeelte daarvan. De huur van de 'onedayshop' op de Haarlemmerdijk bedraagt 330 euro per dag, een week kost 1000 euro.

LeegstandVan Aalst van Hutspot: "Wij zijn geen actievoerders tegen leegstand. Het gaat ons in eerste instantie om het bouwen van een toffe winkel. Maar we hebben wel baat bij de leegstand. Anders hadden we deze winkelruimte nooit kunnen betalen."

"De leegstand en het zakken van de vierkantemeterprijzen lokken nieuwe initiatieven uit," zegt Huib Lubbers, die zich bezighoudt met het ontwikkelen en exploiteren van winkelformules. Volgens hem ontstaan de laatste tijd veel nieuwe samenwerkingsverbanden en alternatieve ondernemingsvormen.

PilotHaverlag: "Voor ons is deze winkel een pilot. We zijn hiermee begonnen omdat we het leuk vinden. Natuurlijk geloven we in ons concept, maar we moeten nog maar zien of het iets oplevert. Als we er over een jaar nog niets aan verdienen, gaan we iets anders doen."