Nieuws Marketing

‘Ik ben een entertainer die klompen maakt’

Klompen suf? Echt niet, vindt klompenmaker Martin Dijkman (48). Al tientallen jaren verdient hij met zijn klompenmakerij in Luttenberg (Overijssel) zijn brood.

Lytsa Post | Foto: Gerard Vrakking 8 mei 2016

Klompenmaker

U bent de vierde generatie, nooit getwijfeld aan de overname? "Het vak vond ik altijd interessant, dankzij mijn vader. Hij deed het met zoveel passie en heeft de gok gewaagd zijn baan ervoor op te zeggen. Ik heb allerlei baantjes gehad, maar de klompen bleven trekken. Ik wist wel dat ik niet voor vijftig euro in boerenkiel op een jaarmarkt ging staan. Het is de kunst van een demonstratie een show van te maken. Ik ben een entertainer." Wat bedoelt u met ‘entertainer’?"In het atelier krijg ik geregeld groepen op bezoek die na een demonstratie zeggen: ‘Dat had ik niet verwacht’. Precies die reactie wil ik hebben. Het is een oud ambacht, niet oubollig. Met humor en mooie verhalen, in een spijkerbroek en overhemd, demonstreer ik het vak. Ik wil de bezoekers laten zien wat een kunst het is om een klomp te maken uit een stuk hout. Dat doe ik in het atelier in Luttenberg, maar ook op beurzen in binnen- enbuitenland en tijdens reizen met Nederlandse delegaties. Tokio, Indonesië, Berlijn, ik ben overal geweest."Het gaat meer om het tonen van het vak dan om het verkopen?"Met het maken van een klomp ben ik een dag bezig, daar kan ik niet van leven. Wel maak ik op verzoek bijzondere klompen, zoals een duikersklomp of voetbalklompen. Met 30.000 handbeschilderde miniklompjes heb ik de Nachtwacht nagemaakt. Het kost veel tijd en geld, maar daardoor plaats je jezelf in de kijker." Het atelier is net verbouwd, hoe zie je de toekomst? "Ik maak nu een landkaart van miniklompjes. Maar om nuchter te blijven: dit bedrijf bestaat al veertig jaar, het ambacht nog veel langer. Wij verdwijnen niet zomaar van het podium."