Nieuws Marketing

Jonge ondernemer: 'Gratis tenues jeugdelftallen'

Sander van Mersbergen | Foto: Koen Verheijden 25 november 2015

Jip Maathuis Brandsfit koen verheijden

Gratis voetbaltenues voor alle jeugdspelers in Nederland. Klinkt te mooi om waar te zijn, zeker uit de mond van een nog maar 18 jaar oude blaag. Toch is het precies het aanbod wat Jip Maathuis met zijn bedrijf Brandsfit doet. Dat is te lezen in het Brabants Dagblad.

Het probleem kwam Jip Maathuis tegen in het clubhuis van zijn eigen voetbalclub, Vogido in Enschede. Goedwillende vrijwilligers die tot hun schrik constateren dat de tenues van de voetballertjes van de D2 of de E6 toch echt aan vervanging toe zijn, en zich afvragen welke sponsor ze nu toch weer zo gek krijgen om honderden euro’s in een set nieuwe pakjes te steken. De oplossing zag hij in Oeganda. Mensen die langs een drukke doorgaande weg een huis bouwden en geld tekort kwamen, konden een deal sluiten met bedrijven. Die betaalden voor de voltooiing van het huis, en kregen in ruil een prominente reclame-uiting.

Te mooi om waar te zijnIn het hoofd van Jip Maathuis is één en één al snel twee. Het idee voor Brandsfit was geboren. De nog maar 18-jarige ondernemer, die enige bekendheid geniet omdat hij al sinds zijn negende op grote schaal chocoladeletters verkoopt voor Warchild, belooft amateurclubs in Nederland gratis tenues. Voor al hun jeugdteams. Op de shirts staan enkele sponsornamen. De club mag op de website van Brandsfit zelf aangeven hoe het shirt er precies uitziet. In een paar klikken kan de club zijn logo uploaden en kleur en patroon van de shirts kiezen. Vervolgens kan men kiezen uit een rijtje sponsoren.

Jip beseft zelf ook dat het allemaal te mooi klinkt om waar te zijn. Zeker uit de mond van een jongen die nog niet zo lang geleden zelf in een blauw-zwart pupillentenue op de groene mat draafde. Het is ook de eerste reactie die hij van veel clubs krijgt: kan dit wel? Maar als die clubs zijn verhaal eenmaal horen, is de scepsis snel verdwenen. Hetzelfde gebeurde bij de Belgische kledingreus Cortina, waarmee hij inmiddels een deal heeft gesloten. "Toen ik het idee presenteerde, stond de topman na twintig minuten op. Ik dacht dat hij het niks vond. Maar het tegendeel was waar. 'Dit gaan we doen!' zei hij, 'dit moeten we hebben'.”

Zo kon het gebeuren dat Jip vier dagen na zijn 18de verjaardag de contracten met Cortina ondertekende. De Belgen zullen shirts, broekjes en sokken van het merk Patrick leveren. Dat deel van de puzzel is dus gelegd. Afgaande op de reacties van de zestig amateurclubs waarmee Maathuis inmiddels sprak, durft hij ook wel te voorspellen dat er van die kant vraag ontstaat. Meer dan dertig clubs willen al met de tiener in zee. Gratis kleding zonder gedoe, ze zouden wel gek zijn als ze het niet deden. "Bij steeds meer clubs moeten jeugdspelers tegenwoordig voor hun shirtjes betalen, omdat er geen sponsoren zijn. Ons concept is voor deze clubs een uitkomst.”

Uitdaging Rest nog één uitdaging: bedrijven vinden die de kleding willen sponsoren. Maathuis denkt dat het kan, zegt ook al diverse goede gesprekken achter de rug te hebben. Als een volleerd zakenman schildert hij de mogelijkheden die Brandsfit biedt. "Een bedrijf kan precies aangeven hoeveel teams het wil sponsoren, in welke provincie en in welke leeftijdsklasse.” Stel dat de Rabobank in Friesland graag voor op het shirt van 34 D-pupillenteams wil staan, dan kan dat.

Een andere optie: ze kunnen een plekje op de schouder van álle F-pupillen reserveren. Minder opvallend, en dus goedkoper per tenue, maar wel een mooi marketingmiddel om de verbondenheid met de sport kracht bij te zetten. Volgens Maathuis slaat Brandsfit de brug tussen kleine amateurclubs en grote sponsors. "Tot op heden was het zo dat al die clubs een mailtje naar info@cocacola.nl stuurden. Dat werkt natuurlijk niet, voor zo’n bedrijf is dat ook niet handig.” En de bakker om de hoek dan? Wat als die gewoon zijn lokale vereniging wil sponsoren? "Dan kan dat. Op onze website kan hij aangeven dat hij een specifieke club wil sponsoren, en ook welk team en op welke plek hij met zijn naam wil staan. De andere plekken worden dan door een grote sponsor ingevuld.”

Vandaag wordt Brandsfit gelanceerd, en die timing is niet toevallig. "We mikken op het komende seizoen. In deze periode gaan de clubs nadenken over nieuwe tenuetjes.”