Nieuws Marketing

De omrijkaas van Esther

Angelique van Beers | Foto: John Schouten/Beeld Werkt 1 december 2015

Kaasmarktkaaswinkel1065

Ze voelt zich trots als er klanten bij haar in de zaak staan met volle Albert Heijntassen. "In de supermarkt zijn ze verleid door de uitgestalde kazen, maar ze komen toch naar mij", zegt Esther van den Bogaard (40) in het Brabants Dagblad. Terwijl veel mensen haar voor gek verklaarden, opende ze in 2013 haar winkel Kaaszaak in het centrum van Tilburg. "Je moet gewoon wat anders doen dan anderen."

De kaaswinkel bevindt zich schuin tegenover Villa de Vier Jaargetijden, in een karakteristiek hoekpand aan de Noordstraat. Geen gemakkelijke locatie, zo realiseerde Esther zich al direct. "Helemaal aan het einde van de stad, in een straat die komend vanuit de Heuvelstraat nog vrij stil is. Het was niet altijd een fijn stukje centrum, maar je merkt dat de buurt opknapt doordat er nieuwe zaakjes openen. Het is de kunst om dat met zijn allen in stand te houden. En dat lukt als de buurtbewoners bijvoorbeeld wat komen kopen af en toe."

'Online winkelen is zooo 2012. Koester je buurt' prijkt er dan ook op de voordeur van Kaaszaak. Het is een winkel in het duurdere segment. Van meet af aan maakte de onderneemster een duidelijke keuze.

Alleen boerenkazen"Ik verkoop alleen boerenkazen. Die zijn gezonder, eerlijker van smaak en je weet precies waar ze vandaan komen." Omdat de zaak steeds beter ging lopen, breidde ze haar aanbod al snel uit met andere producten vanuit dezelfde filosofie. "Jam uit België en Frankrijk met veel vruchten en maar een klein beetje suiker. Lokale biertjes, bijzondere wijnen en olijfolies. Producten met pure smaken. In aanloop naar de feestdagen heb ik ook mooie kaasplanken, kaasfonduesets en geschenkdozen ingekocht. Tijdens de lunch verkoop ik broodjes. Je zoekt waar de vraag ligt."

Hoewel de middenstand moeilijke tijden doormaakt en leegstand in het oog springt in Tilburg-Centrum, was de crisis voor haar nooit reden om van haar plannen af te zien. "Natuurlijk was het spannend om geld te lenen. Maar volgens mij kan het vanaf nu alleen maar beter gaan. Daarbij gok ik ook op de ontwikkeling van de Spoorzone."

Lange werkdagenEr horen lange werkdagen bij. Alle verdiensten vloeien nu nog terug in de zaak. Toch geniet ze van het ondernemerschap. "Het voelt niet als werken. Ik heb continu behoefte aan nieuwe stappen. Zo heb ik nu contact met zaakjes in Venlo en Eindhoven: wie weet kunnen we samen inkopen en van elkaar leren. Ik zou ook graag een uitgebreidere lunch aanbieden en cateringklussen doen. Dat betekent dat ik personeel moet aannemen. Dat is het besluit waar ik nu voor sta: een kwestie van durven."

Nederlanders consumeren gemiddeld zo'n negentien kilo kaas per jaar. Daarmee horen we internationaal tot de grootste kaaseters.