Nieuws Marketing

Ondernemers wekken Oude Markt Vlissingen tot leven

Tekst: Wendy Wagenmakers | Beeld: Lex de Meester 7 december 2015

Oudemarktvlissingen1065

Eigenlijk zou Vlissingen dit jaar geen echte kerstmarkt krijgen. Een paar kraampjes, een levende kerststal waar nog geen locatie voor was bedacht, meer niet. Tot de ondernemers aan de Oude Markt daar lucht van kregen, schrijft de PZC.Want welk plein is nou sfeervoller dan dat van hun? "Dat zagen we laatst tijdens Halloween wel", vertelt Martin Smulders van het CityHotel. "We hadden een spooky disco georganiseerd beneden in ons hotel, als afterparty voor de lampionnenoptocht waar normaal zestig kinderen aan meedoen. Stonden er ineens 350 kinderen op het plein. Dat was zó gaaf, dat we zeiden: we moeten echt veel meer organiseren hier."Dat gaat gebeuren, te beginnen in het weekend voor kerst. Dan staan er twee dagen lang veertig kerstkramen op de Oude Markt. "We maakten een evenement aan op Facebook, vroegen om standhouders, en waren binnen een mum van tijd uitverkocht."En dat terwijl organisatoren van markten altijd de grootste moeite hadden om de Oude Markt vol te krijgen. "Het scheelt dat wij het als ondernemers zelf oppakken", zegt Marije Temmerman van 't Broadmisje. "Dan komen de beste ideeën boven."Bijvoorbeeld om de prijs van een kraam zo laag mogelijk te houden, zodat iedereen kan meedoen. Dat pakt uit in een grote diversiteit aan koopwaar: van gehaakte poppetjes tot luxe schoeisel van Mrs. Marcos. Vintage, sieraden, snuisterijen: alles is present.Het Sint Jacobscafé verkoopt haar uitheemse theesoorten, hightearoom Tilly Rose verkoopt lekkernijen. Bij boekhandel 't Spui wordt het kerstverhaal voorgelezen en de levende kerststal komt tegen de kerk te staan. In de petanquebaan komen vuurkorven. Vanuit een hippe foodtruck wordt kibbeling geserveerd, bij het CityHotel worden kastanjes gepoft en natuurlijk is er snert en glühwein.De kerstmarkt is het eerste evenement dat de ondernemers aan de Oude Markt écht samen organiseren. Dat bevalt. "We barsten van de ideeën", aldus Smulders. "Een picknick in de kerktuin, een fontein op het plein. En het liefst zouden we de weekmarkt hierheen halen. Zoals die hier vroeger ook stond. Al is het maar deels. Het plein leent zich er perfect voor."Sinds de nieuwe ondernemers, die ook nog eens samenwerken, lopen meer mensen op het plein, merkt André Knuijt van de herenmodezaak. Smulders vertelt over Zwitserse gasten. "Tijdens het uitchecken vroegen ze: waar doen jullie eigenlijk boodschappen? Is hier ook een supermarkt? Bleek dat die mensen acht dagen lang in de oude stad waren geweest. En ze hadden het heerlijk gehad."