Nieuws Marketing

Oog van de meesters

Eric Oosterom | Foto: Jan de Groen 22 december 2015

Oogvandemeesters1065

Van multinationals tot creatieve broeinesten, van eenmanszaakjes tot marktleiders, de regio Rotterdam telt talloze bijzondere bedrijven. Wat doen ze, waar zijn ze goed in, wie zit er aan de knoppen, hoe is het ooit begonnen? Vandaag in Op de Zaak in het AD: City Lens en City Bril.

Menig Rotterdammer heeft zijn zicht te danken aan de gebroeders Marc (46) en Xander Pols (42). De twee staan aan het hoofd van de winkelformules City Lens en City Bril, pioniers in hun soort.

Bijna iconisch zijn ze, de blauwe neonletters - City Lens, City Bril - op de Coolsingel. Ze hangen op het blauw verlichte glazen pand boven metrostation Beurs, naast McDonalds. Het is het hoofdkwartier van de twee formules, door de flitsende aankleding het absolute paradepaardje van de drie vestigingen. "Dat ging vanzelf,'' legt Marc later uit. "Zo'n mooi pand nodigt uit om op te vallen.''

Onorthodox is het juiste woord. Zo heeft het gebouw twee ingangen: één voor de lenzenklanten en één voor de brildragers. Want dat wil Marc graag benadrukken: de formules zitten weliswaar in hetzelfde pand, maar het blijven twee aparte speciaalzaken. Medewerkers verkopen lenzen óf brillen, nooit allebei.

GeureffectenSterker: het is voor verkopers op de lenzenafdeling verboden een bril te dragen. "Specialisatie, daar gaat het om. Een lenzengebruiker moet je niet lastigvallen met de nieuwste collectie monturen. Het voordeel is dat onze verkopers zich kunnen toeleggen op één product. Dit in tegenstelling tot andere opticiens, waar medewerkers beide producten moeten verkopen. We hebben door deze werkwijze veel specialistische kennis in huis.''

Opvallend geliktDe inrichting is opvallend gelikt. Overal hangen enorme televisieschermen, omringd door blauw - 'dat oogt steriel' - neonlicht. En glas, véél glas. Het pand voelt als een warenhuis voor de ogen. Niet in de laatste plaats omdat er grote helmen hangen waarmee je als bezoeker de geschiedenis van het familiebedrijf kan bekijken, inclusief geluids- én geureffecten.

Die geschiedenis begint in 1974, wanneer Ad Pols, Marcs vader, aan de Mauritsweg een in lenzen gespecialiseerde winkel begint. De zaken gaan goed en al snel is er uitbreiding naar de Westblaak. In 1981 komt er een brillentak bij, City Bril genaamd. Vijftien jaar later vestigt City Lens zich op de huidige locatie aan de Coolsingel, in 2006 doet City Bril hetzelfde. ,,Veel meer een zichtlocatie dan eerst het geval was.''

Marc en broer Xander nemen het bedrijf in 1997 over. Zij maakten er het imperium van dat het tegenwoordig is. Zo mag City Lens zich inmiddels de grootste lenzenboer van Europa noemen, City Bril is één van de grotere. De Coolsingel trekt 12.000 lenzenklanten en verkoopt jaarlijks zo'n 6000 brillen.

Optiek-superstoreDan verschijnt een frons. Of Rotterdam niet veel te nuchter is voor zo'n 'optiek-superstore'. "Een mooie zaak geeft vertrouwen. Je ziet het in Amerika bij de grote warenhuizen. Hoe mooier, hoe beter. Rotterdammers komen hier graag.''

Inspiratie deed Marc, die als tiener al met zijn vader 'sparde' over nieuwe winkelconcepten, op in Zwitserland. Hij ging er kijken in een brillenwarenhuis van een prestigieus merk. ,,Ik zag hoe enthousiast de klanten waren en dacht: je kan nooit te ver gaan.''

Want dat is waar het de broers om zeggen te gaan: geen pracht en praal ('dan had ik een aantal jaar geleden ook het pand van McDonald's wel gehuurd'), maar een aan idealisme grenzende toewijding naar de klant toe. "Mijn vader leerde ons: je moet alles voor de klant doen wat in je macht ligt, alleen dan kan je bij zoveel mogelijk mensen de kwaliteit van leven verbeteren door hen beter te laten zien én hen er beter uit te laten zien.''

GoedkoperEnkele dagen geleden wees de ondernemer één van zijn werknemers nog op de filosofie. Laatstgenoemde was in de weer met het overzetten van bakjes brillen naar een nieuwe kast. Dat ging weinig zachtzinnig, zo merkte Marc op. "Ik heb toen gezegd: besef dat je allemaal stukjes kwaliteit van leven in je handen hebt, materialen om iemand te helpen. Het ging direct beter."

En zo komt de Rotterdammer terug waar hij begon: specialisatie. De komende tijd wordt die service voor een groter publiek toegankelijk. Marc schafte daarvoor zo'n 800 nieuwe, goedkopere brillen aan. Verder werkt hij aan een gehoortak, City Horen genaamd.