Nieuws Marketing

Quiet 500: Een hartverwarmend draagvlak

Stephan Jongerius | Foto: Jan van Eijndhoven/Beeld Werkt 31 december 2015

Quiet500glossy1065

Marktplaats voor mensen in armoede moet the community in 2016 worden. Allereerst in Tilburg. "Als 't hier niet lukt, lukt 't nergens."

Quiet 500. De naam van de glossy die stille armoede in Tilburg een gezicht gaf, is voor Tom Pijnenburg en Esther Croes een handige binnenkomer op hun tocht door de stad. Maar eenmaal binnen vergt het begrip Quiet-community, waarvan het duo de vooruitgeschoven post vormt, vaak wél toelichting. "We pretenderen niet armoede op te lossen", zegt Pijnenburg in het Brabants Dagblad over het concept waartoe Quiet 500-bedenker Anton Dautzenberg miljonair Dirk Lips (Libéma) inspireerde. "Dat zou een schromelijke onderschatting zijn van de situatie waarin mensen zitten. We hopen wél die te verzachten."

Niet cadeautjes uitdelenMarktplaats voor mensen in armoede moet the community in 2016 worden. Niet 'cadeautjes uitdelen' wordt de insteek, maar 'halen, brengen, delen'. Armoede leidt ertoe dat mensen allengs minder buiten de deur komen, weet Croes. Alles kost immers geld, en prat ga je er niet op. "We willen mensen stimuleren weer uit hun schulp te kruipen, ze vertrouwen geven, stimuleren hun talenten in te zetten."

FlashmobZo heeft Ingrid Elskamp, een van geportretteerden in de Tilburgse glossy, het plan de Quiet- boodschap uit te beelden met een flashmob. Zij krijgt al ondersteuning dat te gaan uitvoeren.

Maar in deze opstartfase gaat de aandacht vooral nog uit naar de sponsors: bedrijven en personen die mensen in armoede iets willen bieden. Hartverwarmend, constateren Pijnenburg en Croes, hoe makkelijk en snel het draagvlak daarvoor in Tilburg groeit.

Freshheads - Tilburgs bedrijf, landelijk toonaangevend in online marktplaatsen - is aangehaakt, zegt Pijnenburg opgetogen. "Met geld én expertise en die is goud waard." Nauwelijks minder enthousiast vertelt Croes over schoenmakerij Harrie aan het Sint Annapleintje. "Een leuke, jonge ondernemer. Een aantal deelnemers mag bij hem gratis sleutels laten bijmaken."

Tussen die uitersten zit een groeiende keur aan sponsors: Jantje die gratis broodjes aanbiedt, administratiekantoor Jonas dat mensen wil helpen hun administratie op orde te brengen, fietsenhandel Spijkers die om de maand een gratis kinderfiets beschikbaar stelt, onderwijzer Clemens Bennink die bijles geeft aan kinderen met achterstand. Tante Pollewop geeft bonnen weg voor tweedehandskleding, Willem II, Trappers en Theaters Tilburg bieden gratis toegangskaarten. Ook wil iemand geregeld een deelnemer mee uit eten nemen.

Já, Pijnenburg en Croes proberen ook gericht te werven op zaken waaraan mensen in armoede volgens onderzoek het meest behoefte hebben. Pijnenburg: "Wasmachines en ovens zouden mooi zijn, al begint het maar met reparatie. Draait 't eenmaal, dan kunnen we wellicht ook bij de Siemensen en Zanussi's aankloppen."

In het nieuwe jaar komen ook de eerste deelnemers - members in Quiet-termen - aan bod. Te beginnen met de grofweg 250 gezinshoofden van Voedselbank Tilburg. Van hen worden beknopte profielen gemaakt voor een beeld van noden en behoeften. "Uitdaging is vooral om goede matches te maken. Members kunnen straks ook zoekertjes plaatsen voor iets wat ze nodig hebben. Vraag en aanbod moeten in evenwicht groeien."

KinderziektesOp de achtergrond houdt een team met onder anderen Ralf Embrechts en Dirk Lips de vinger aan de pols. Aan de hand van kernprestatie-indicatoren, zoals het aantal members en sponsors, cijfers van matches en hits, wordt halfjaarlijks de voortgang gemeten.

Croes: "Plan is dit concept doelgericht uit te rollen in andere steden. Er is al belangstelling uit Den Bosch, Utrecht en Haarlem. Maar eerst hier maar eens een paar maanden draaien en de kinderziektes eruit halen. We merken nu ook in de praktijk hoe sociaal Tilburg is. Als het hier niet lukt, lukt het nergens."