Podcast Aandachtstrekkers

Waarom reviews belangrijk zijn en hoe je er als ondernemer mee omgaat

Bestaat jouw onderneming over één jaar nog als je geen reviews verzamelt? En wat levert het voor jou op als klanten blije foto’s delen? Je raadt het al: deze aflevering van Aandachtstrekkers gaat over reviews. Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels vragen zich af of je tegenwoordig nog wel om reviews heen kunt en of we ze steeds meer zullen zien. Hoe jouw bedrijf met reviews moet omgaan, leer je in deze nieuwe aflevering van Aandachtstrekkers.

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 9 december 2021

Voor de advertenties van zijn eigen hottubverhuurbedrijf had Michel Ariëns aan alles gedacht. Een professionele fotograaf nam de foto’s, elke mogelijke doelgroep stond er voor de herkenbaarheid op en de hottub kwam perfect in beeld. Maar wat bleek? De beste advertentie was een spontane foto van een review van een klant. Twee mannen in een hoodie, die met een lach van oor tot oor hun zojuist geleverde hottub vulden met een lullige tuinslang.

Waarom werkte deze selfie beter dan het professionele beeld van de fotograaf? Volgens online marketingexpert Ariëns en consumentenpsycholoog Wessels omdat klanten dit beeld geloofden. Het was juist níet gelikt en gaf vertrouwen door de herkenbaarheid. Als klanten vertellen wordt het immers overtuigender dan als een bedrijf zelf vertelt.

Lees ook: Kun je als bedrijf succesvol zijn zonder online reviews?

Consument herkent marketingpraatje of het echte verhaal

Dé manier waarop klanten hun verhaal vertellen, is in een review. Maar hoe betrouwbaar zijn reviews nog? Je kunt ze tegenwoordig kopen en slechte reviews kunnen soms worden geschrapt. Alleen goed nieuws is ook ongeloofwaardig, toch?

Wessels legt uit: ,,In de basis is de consument vrij goed in het herkennen of iets te veel een marketingpraatje is, of het echte verhaal. Er is een zogeheten ‘Bullshitdetector’. Klanten geloven per definitie niet wat een merk zegt.”

Daarom is het volgens de consumentenpsycholoog verstandig om ook eerlijk te vertellen wat er nog niet zo goed is aan jouw product, dienst of bedrijf. Daardoor worden de positieve kanten juist uitvergroot.

"Een review is een sociaal bewijs dat het dichtstbij het advies komt van een vriend”

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

Influencers nemen steeds vaker rol van een goede vriend over

Volgens Wessels zijn consumenten dus niet per se ontvankelijk voor het verhaal van het bedrijf. Maar waarvoor dan wel? ,,Het liefst willen ze weten wat een goede vriend ervan zou vinden. Influencers nemen die rol steeds meer over. Maar als die vriend het nog niet weet, omdat een product bijvoorbeeld nieuw is, gaat de consument steeds een stapje terug. Dan kom je uit bij een review: een sociaal bewijs dat het dichtstbij het advies komt van een vriend.”

Lees ook: Mediaspecialist Tonie Broekhuijsen kraakt 'nepwetgeving tegen neprecensies'

Eén slechte beoordeling is niet per se negatief voor je merk

Maar hoe ga je als bedrijf om reviews? Een standaardreactie op elke beoordeling is in ieder geval niet het antwoord. Wessels: ,,Als je het te consistent doet, wordt het wel saai. Maar transparantie is belangrijk. Kijk dus eerst goed of je wel echt wat met reviews wil doen. Zo ja, probeer dan zo veel mogelijk reviews te verzamelen. Met twee of drie reviews ben je heel kwetsbaar. Met 85 reviews is één slechte beoordeling niet per se negatief voor je merk. Maar reageer dan wel als iemand het slecht vond.”

Hoe je van nul reviews gaat naar gerichte een reviewstrategie, hoor je in deze aflevering van Aandachtstrekkers. En nee, dat is helemaal niet moeilijk. Welke stappen je neemt en hoe je dat zo makkelijk mogelijk maakt, leggen Ariëns en Wessels je uit. Een e-mail met alleen: ‘Hoe vond je…’ is niet voldoende. Dus druk op de playknop boven dit artikel om daar achter te komen.

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Sleutel tot Succes

Van shoarmazaak naar vakantiereizen, hotels en vliegtuigen: zo groeide Atilay Uslu met Corendon

Ook de vierde aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes is er eentje die je niet mag missen. Neem een blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land. Na Michiel Muller van Picnic, Taco Carlier van VanMoof en Henk Jan Beltman van Tony's Chocolonely is de hoofdrol nu voor de topman van Corendon: Atilay Uslu.

Details
De Ondernemer

Angelique Kunst over Dossier Sanderink: ‘Bij iedere onthulling denk ik: het kan dus nóg erger’

Het heeft veel weg van een soap. Sterker nog: misschien ís het wel een soap. De onthullingen in de zaak Gerard Sanderink volgen elkaar in rap tempo op. Dat ziet ook Angelique Kunst, die namens Tubantia bovenop de zaak zit. „Bij iedere onthulling denk ik: het kan dus nóg erger.”

Details
Sleutel tot Succes

Tony's - Henk Jan - Chocolonely: 'Sta op. Probeer. Zorg dat je trots kan zijn'

Luister mee en neem een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land, bij monde van de topondernemers zelf. Na Michiel Muller (Picnic) en Taco Carlier (VanMoof) is de hoofdrol in deze aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes voor Henk Jan Beltman, de man die van de bijna slaafvrije Tony's Chocolonely-chocolade een wereldhit maakte.

Details
De Ondernemer

Jouw merk ook echt merkwaardig? Strateeg Niels Vrijhoeven vertelt hoe

Te gast in de podcastserie Namarama van host Floris Hülsmann is ditmaal Niels Vrijhoeven. Hij is freelance strateeg en heeft een zeer breed en interessant carrièrepad afgelegd. De reclamewereld is zijn basis, maar Vrijhoeven was ook nauw betrokken bij de oprichting van de aandelenapp BUX. Met die ervaring weet de strateeg alles over het 'merkwaardig krijgen van jouw merk'. Laat je inspireren en wie weet helpt het je verder als ondernemer.

Details
Aandachtstrekkers

Flitsbezorging: zo speel je als ondernemer in op bezorging in 10 minuten

Hoe zijn we eigenlijk beland van het wekelijkse rondje boodschappen in de supermarkt, naar thuisbezorging binnen tien minuten? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hebben het in deze aflevering van Aandachtstrekkers over flitsbezorging. Welke kant gaan we op, hoe ziet die toekomst eruit en hoe kun je daar als ondernemer op inspelen?

Details
Sleutel tot Succes

Taco Carlier (VanMoof): 'We wilden niet zomaar een bedrijf oprichten, maar een beweging beginnen'

Luister mee en neem een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land, bij monde van de topondernemers zelf. Na Michiel Muller van Picnic is het in de podcastserie Sleutel tot Succes de beurt aan Taco Carlier, samen met broer Ties verantwoordelijk voor het wereldwijde succes van VanMoof.

Details