Nieuws Marketing

Rotterdam als merk ijzersterk

Dénis van Vliet 30 november 2015

Rotterdamcitymarketing1065

T-shirts, snacks, thema-uitjes en miniaturen van stadsiconen in zilver en goud. Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een Rotterdam-variant van. Handige ondernemers proberen munt te slaan uit het merk Rotterdam. "Maar er valt nog veel meer uit te halen!''

"Nee'', zegt marketingdeskundige Paul Moers maandag in een interview met het AD. "Saai is het merk Rotterdam zeker niet. De stad is hoe Nederland zichzelf graag ziet: ijverig en zonder poeha. Door nieuwe stadsiconen als de Markthal en het Centraal Station voelt de stad zich geen Calimero meer. Rotterdam is in 15 jaar tijd veranderd van een kwakkelend in een ijzersterk merk."

Hernieuwde trotsOndernemers springen handig in op die hernieuwde trots; het zijn allang niet meer alleen voetbalsupporters met een Feyenoordshirtje aan. Creatieve jongvolwassenen, zogenoemde hipsters, dragen T-shirts met teksten als Ich liebe Rotterdam. Donkere jochies met kroeshaar laten de skyline in hun haar scheren. Borrelaars bestellen in de kroeg een Rotterdamse hapjesplank: een combinatie van kaas, worst en andere lokale lekkernijen.

GeldNiemand weet precies hoeveel geld omgaat in de Rotterdam-merchandise. In principe mag iedereen het merk Rotterdam op zijn product plakken, en dat maakt schattingen lastig. Maar dat het meer is dan een niche is wel duidelijk. Alleen al in het Benelux Merkenregister komt de naam Rotterdam, inclusief afgeleiden zoals Rotterdamse, Rotterdamsche en 010, bijna 300 keer voor. In dit register kunnen producenten de naam Rotterdam koppelen aan een product of dienst, zoals Rotterdam Bier en 010 Energy. Een ander mag dan niet een soortgelijk product uitbrengen onder die naam. Omdat lang niet iedere ondernemer de naam van zijn waar laat deponeren, bedraagt het aantal Rotterdamse producten een veelvoud daarvan. Toegegeven, aartsrivaal Amsterdam spant met bijna 900 deponeringen de kroon.

Allemaal leuk en aardig natuurlijk die snuisterijen. Maar volgens Moers valt er nog veel meer te halen uit het merk Rotterdam. Hij ziet daarin een rol weggelegd voor het stadsbestuur, dat volgens hem duidelijk moet kiezen voor een business waarin de stad écht wil uitblinken. "Het is nu nog te veel van alles wat.''

Voorbeelden van steden met zo'n duidelijk profiel zijn Las Vegas (gokken), Aken (congressen) en - dichter bij huis - Eindhoven (technologie). "Daaromheen zijn hele industrieën ontstaan met bijbehorende werkgelegenheid.''

InhurenWelke sector volgens Moers, die eerder Utrecht van advies voorzag, goed bij Rotterdam past? Lachend: "Daarvoor moeten ze me maar inhuren.''