Aangeboden door Facebook

How-to Social media

Binnen 3 jaar naar 3 landen: het groeisucces van Swapfiets

Swapfiets bestaat nog geen drie jaar, maar deze Nederlandse fietsenservice is nu al de grens overgestoken naar België, Duitsland en Denemarken en heeft nu plannen om wereldwijd te gaan met gebruikmaking van Facebook voor elke volgende stap.

Van onze redactie 13 november 2019

Swapfiets

Foto: Evert Elzinga

Swapfiets gebruikt Facebook om klanten te bereiken en daar te groeien waar de meeste vraag is. Volg vandaag nog een gratis Blueprint e-learning-cursus ontdek hoe Facebook jou kan helpen om jouw bedrijf wereldwijd te laten groeien.

Swapfiets is het eerste Nederlandse fietsabonnement. De oprichters Richard Burger, Dirk de Bruijn en Martijn Obers kregen dit idee terwijl ze nog op de universiteit zaten en merkten dat veel studenten oude fietsen gebruikten die vaak stuk gingen. Dat kon beter volgens hen. Met Swapfiets, krijgen klanten voor een vast maandelijks bedrag een volledig onderhouden fiets met een karakteristiek blauw voorwiel. Als de fiets stuk gaat, kan de klant contact opnemen met Swapfiets en wordt de fiets nog dezelfde dag ofwel gerepareerd of vervangen. Nu groeit het bedrijf gestaag, stad na stad.

Swapfiets maakt bij elke fase van zijn bedrijfsvoering gebruik van Facebookproducten, van het leveren van klantendiensten via WhatsApp en Messenger, tot advertenties voor potentiële klanten in nieuwe steden voordat de service wordt ingevoerd. Eigenlijk hadden de oprichters al posts op Facebook geplaatst om mensen te vragen of ze geïnteresseerd zouden zijn in deze service voordat ze zelfs nog een fiets hadden om aan te bieden. Mensen begonnen zich meteen in te schrijven en Swapfiets was een feit! In eerste instantie waren er ongeveer 150 klanten, maar dit groeide al snel naar maar dan 100.000.

Groei aandrijven

Swapfiets fietsen zijn beschikbaar in Europese steden met inbegrip van Berlijn, Kopenhagen en Brussel. Het team maakt gebruik van Facebook en Instagram om de eventuele vraag naar deze service te meten in andere steden en om een buzz te creëren in die steden voordat de service daar gelanceerd wordt. Omdat het Swapfietsmodel zich richt op steden, eerder dan op hele landen, zijn Facebook advertenties de ideale manier om mensen te benaderen in zeer specifieke locaties op basis van specifieke interesses, gedrag en eigenschappen. En als het erom gaat om mensen te bereiken in andere landen, dan maken de internationale targeting tools en leveringsopties van Facebook het gemakkelijk om mensen op de juiste manier op het juiste moment te bereiken, ongeacht waar ze zich bevinden.

'Als we een nieuwe stad willen veroveren, dan gebruiken we Facebook advertenties om het concept uit te leggen aan potentiële klanten. Daarmee maken we een vliegende start in die steden.'

Steven Uitentuis, Managing Director en mede-eigenaar van Swapfiets

Swapfiets gebruikt Facebook om klanten te bereiken en daar te groeien waar de meeste vraag is. Volg vandaag nog een gratis Blueprint e-learning-cursus en ontdek hoe Facebook jou kan helpen om jouw bedrijf wereldwijd te laten groeien.