Nieuws Marketing

Streng gelovige ondernemers zetten elke zondag webshop op zwart

Ze bestaan echt: websites met zondagsrust. Streng gelovige ondernemers zetten elke zondag hun site op zwart. Ook afgelopen weekeinde, terwijl Nederland massaal online kerstcadeaus kocht.

Joost Dijkgraaf 15 december 2015

Laptop Werken Koffie Thinkstock

De kerstdrukte ging dit weekeinde aan Babypark, één van de marktleiders op het gebied van kinderspullen, voorbij. De babywinkel met onder meer een filiaal in Enter kiest bewust voor de zondagsrust, óók online. Wie toch naar de site surft, krijgt de volgende mededeling:

Kijken, niet kopen Directeur en mede-eigenaar Arie Timmer zegt in een reactie: ,,Bij ons werken mensen op zondag niet. Zo simpel is het. Tegenwoordig kunnen bezoekers wel op onze website kijken op zondag. We zijn namelijk niet principieel tegen kijken. Mensen hebben thuis ook de krant in de krantenbak liggen. Maar we verkopen niet op zondag, dat is de lijn die we trekken."

De online zondagssluiting levert vaak verbaasde gezichten op. Op de Facebookpagina van Babypark schrijft een verbouwereerde bezoeker: 'Goede service bij Babypark, behalve op zondag. Ongelooflijk in de 21e eeuw...'

Geloof je (het) niet? Babypark staat niet alleen, er zijn meer bedrijven in Twente en andere delen van het land die op zondag ‘op slot’ gaan.

Noot: uiteraard krijg je ALLEEN op zondag de melding dat ze gesloten zijn

Babypark.nl – babywinkel (Enter) Collegestyle.nl – kledingwinkel (Rijssen) Ligtenbergrijssen.nl – linnen & lingerie (Rijssen) Lievepoppen.nl – softvinyl poppen (Rijssen) Bakkerijholland.nl – grote bakkerij met vloeroppervlakte 17.000 m2 (Vriezenveen) Ook landelijk zijn er grote bedrijven die hun website en webshop op zwart zetten. Het gaat onder meer om kachels.com en blokhutvillage.nl.

Zondag familiedag Waarom ze het doen? In alle gevallen is religie de reden van de onlinezondagsrust. Niet geheel toevallig zijn het vooral ondernemers uit de gereformeerde Biblebelt die de digitale luiken sluiten.

Corrie Nobel van kledingwinkel College Style (filiaal in Rijssen) zegt: "Wij zijn een reformatorisch bedrijf. Zondag is voor ons een dag om naar de kerk te gaan; een dag die je in gezins- en familieverband doorbrengt.” En, zo voegt ze eraan toe: "Een dag om internetgebruik zo veel mogelijk te beperken.”

Slim is anders Je zou kunnen zeggen: over een winkelsluiting op zondag verbaast niemand zich. Waarom dan wel bij een digitaal product? Toch plaatsen andere succesvolle onlinebedrijven vraagtekens bij die strategie. Heel Nederland shopt tegenwoordig massaal online, juist op zondag. De grote vraag: hoelang hou je dit vol? ,,Simpel: zolang je overtuiging belangrijker is dan het financiële gemis houd je het vol", zegt Jacco van der Zee van Webprint uit Oldenzaal.

Zijn bedrijf houdt in de drukke decembermaand de fabrieken zelfs 24 uur per dag open, dus ook op zondag. ,,Persoonlijk vind ik het wel mooi dat er nog bedrijven zijn die hun overtuiging voorop zetten. Maar als je naar de feiten kijkt is het niet slim. De zondag is in elke sector een goede dag. Bij ons zelfs één van de beste. Mensen hebben juist op die dag de tijd om eens rustig online te shoppen. Dat laat je allemaal vrijwillig lopen."

Toch moet Timmer van Babypark er niet aan denken om van koers te veranderen. "Wel open gaan op zondag is voor ons onbespreekbaar, voor nu én in de toekomst."

Foto: Thinkstock