Nieuws Marketing

Terugkeer van Biggelaarkoffie

Frank Timmers 26 november 2015

Ondernemerregionaleproducten1065

Ondernemer mikt op populariteit van regionale producten en comeback van oude merken.

De geur van Biggelaar’s koffie kan menig Roosendaler zich goed herinneren. De koffie werd tot 1983 gebrand in een fabriek die stond op de plek waar nu winkelcentrum De Biggelaar staat, tegenover schouwburg De Kring.

Roosendaler Rob Jansens heeft die geur nooit los kunnen laten. Gisteren bracht hij het merk Biggelaar koffie opnieuw op de markt, in drie smaken.

De 46-jarige Jansens zit 22 jaar in de koffiebranche. Hij verkocht zowel koffie als koffiezetapparaten aan bedrijven en horeca. Hij zat in een smaakpanel en vervulde functies in het management. Voor de koffieliefhebber pur sang komt een droom uit. Na lang te hebben gespit in het verleden van Van den Biggelaar, ging Jansens spullen verzamelen, zoals koffieblikken en serviesgoed van Van den Biggelaar.

Gisteravond stond hij apetrots tussen een groep genodigden met zijn eerste ‘eigen’ kop Biggelaar koffie. In De Kring had hij relaties en mogelijke klanten uitgenodigd om de koffie te proeven. Vanaf vandaag gaat hij de boer op bij horeca en bedrijven. "Ik wilde voor mezelf beginnen, in Roosendaal en het liefst in de koffie."

Het avontuur begon met carnaval, met zijn carnavalsclub Gift ’m Kèès. "Het motto was dat jaar leve de leut. We maakten duizend zakjes met tachtig gram koffie, onder de naam Tullepetaonse leut. De opbrengst ging naar RAC voor het sociale carnaval. Toen is het bij mij gaan kriebelen. Steeds moest ik denken aan mijn jeugd, waarin ik met mijn moeder door Roosendaal fietste en wij onze fiets altijd wegzetten bij de koffiebranderij. Die geur vergeet ik nooit."

Vorig jaar trok bij de stoute schoenen aan. Hij registreerde de merknaam Van den Biggelaar koffie op zijn naam en en sloot zich aan bij Milly Kerstens, zijn compagnon. Zij had aan de Zwaanhoefstraat LP Antheunis BV, een bedrijf in voedingssupplementen. Daar komt nu de koffie bij. De zoektocht naar de juiste melange werd ingezet. "En naar een goede brander", zegt Jansens. "Ik heb oud-medewerkers van Van den Biggelaar laten proeven en riep de hulp in van een paar professionals om de juiste smaak te krijgen."

Wie denkt dat de nieuwe Biggelaar koffie smaakt zoals die van vroeger, heeft het mis. De smaak is veranderd en met die smaak van toen kun je tegenwoordig niet meer aankomen, weet Jansens.

Uiteraard is hij zelf enthousiast over de geur en smaak. Het branden laat hij voorlopig aan een ambachtelijke branderij. "Slow roast, in vijftien minuten. Dat proef je. Uiteindelijk wil ik straks zelf gaan branden, maar eerst moeten we zorgen voor voldoende afzet."

Daarbij speculeert Jansens op de trend dat oude merken weer in trek raken en de populariteit van regionale producten. "Oude beelden doen iets met mensen. Van snel en fancy gaan we terug naar de basis. Dat zie je in de horeca en bij consumenten. Die willen authentiek en hyperlokaal kopen."

Die consument moet voorlopig zijn koffie in de horeca zoeken, want de pakken Biggelaar koffie zijn voorlopig niet in de winkel te vinden. "Ik wil op een gezonde manier groeien. Niet te snel."