Nieuws Marketing

Van lelijk eendje naar stralende zwaan

Herman Stil 16 december 2015

Hiltonhotelschiphol1065

Hilton is met de opening van zijn nieuwe hotel op Schiphol nog lang niet uitgegroeid. In Amsterdam wordt actief gejaagd op nieuwe plekken voor zustermerken als Curio, Canopy en Conrad.

Hij heeft er stiekem al een nachtje geslapen. Jean Faivre, topman van Hilton Worldwide in West- en Zuid-Europa kon niet wachten tot het vlaggenschip van de 38 luchthavenhotels morgen officieel de deuren opent. "En zo had ik mooi de keuze uit 433 kamers", vertelt Faivre in een interview met Het Parool.

Hilton gaat op Schiphol van lelijk eendje naar stralende zwaan. Het uit de vroege jaren zeventig stammende oerhotel voldeed al jaren niet meer aan de eisen van deze tijd. Nu staat het nog even - tot de sloop volgend jaar - in de schaduw van het modernste luchthavenhotel ter wereld. Met een adembenemend elf verdiepingen hoog mega-atrium waar de lucht - en af en toe een vliegtuig - door het glazen dak in de lobby annex koffiebar annex receptie schemert.

De vestiging op Schiphol was jarenlang, met de Hiltons in Amsterdam en Rotterdam, de enige Nederlandse vestiging van de van oorsprong Amerikaanse hotelgroep. Terwijl de Amerikaanse tak allerlei zustermerken toevoegde en daarmee ook in de lagere en meer frivole hotelklassen actief werd, bleef Hilton hier zijn eigen bedaagde zelf.

NieuwbouwplannenMaar terwijl er zestien jaar aan de nieuwbouwplannen op de luchthaven werd gesleuteld - crisis na crisis gooide steeds roet in het eten - sleutelde Hilton Worldwide (de niet-Amerikaanse tak) ook aan de eigen koers.

Dat leverde de afgelopen drie jaar niet alleen meer Hiltons op (in Den Haag), maar ook een trits nieuwe winkeldochters. In Amsterdam opende het concern een Doubletree-megahotel op het Oosterdokseiland, dat met zijn Skybar ook een hotspot werd. Vorig jaar kwam daar de klasssieke hyperluxe van het Waldorf-Astoria aan de Herengracht bij.

ConcernkoersDe nieuwe concernkoers bracht de stad ook vestigingen van zustermerken Hampton en Garden Inn, die door zelfstandige hoteliers worden uitgebaat. "We hebben nu elf hotels van vijf merken in Nederland," zegt Milan Arandelovic, bij Hilton verantwoordelijk voor de Benelux. Daarbij zal het niet blijven. "We zijn altijd bereid om te kijken naar nieuwe mogelijkheden voor bestaande merken, inclusief Hilton."

"Maar we introduceren liever nieuwe hotelmerken," zegt Faivre. "Waarom geen vestiging van Conrad? Die hebben we nog niet in Nederland." Het naar aartsvader Conrad Hilton vernoemde überluxe hotelmerk opereert in hetzelfde topsegment als Waldorf-Astoria.

Ook zien Faivre en Arendelovic plek voor zustermerk Canopy, een meer eigentijdse hotelformule, vergelijkbaar met het pas geopende W Amsterdam. Faivre: "Canopy zou prima zijn voor Amsterdam, afhankelijk natuurlijk van een goede locatie, bijvoorbeeld aan de Zuidas of in Amsterdam-West." Mogelijk spelen daarbij de plannen een hotel te maken van de Tweelingtorens bij het WTC - waar Akzo Nobel en Stibbe vertrekken - daarbij een rol.

Hoteldochter CurioIn Amsterdam zoekt Hilton momenteel actief naar kandidaten voor de nieuwe hoteldochter Curio. Dat merk richt zich vooral op bestaande vier- en vijfsterrenhotels die aan de hand van Hilton een kwaliteitssprong willen maken.

"Met onze andere merken richten we ons op nieuwe hotels," zegt Faivre, "maar Curio is vooral bedoeld voor bestaande hotels die onderdeel willen worden van een mondiaal hotelmerk." Het gaat daarbij ook om hotels die voor een renovatie staan en daarbij hulp zoeken van een gerenommeerde hotelexploitant. "Wij zijn met Curio in staat bestaande hotels snel om te vormen tot een tophotel. De eerste Europese Curio gaat nu open in Hamburg, maar we hebben er veel in de pijplijn, onder meer in Parijs, Londen en Istanboel. Amsterdam hoort daar zeker bij."

Of Hilton daarbij al kandidaten op het oog heeft, willen Faivre en Arandelovic nog niet zeggen. Het zou mogelijk gaan om het Pulitzer aan de Prinsengracht, dat zich begin dit jaar losweekte van hotelgigant Starwood en momenteel flink verbouwt.

Extended stay-hotelsPlannen om ook met zogeheten extended stay-hotels in Nederland actief te worden - waar gasten tot zes maanden verblijven in een ruime kamers met keuken - liggen in de ijskast. Wel zijn er nog altijd plannen voor een derde Hampton by Hilton, van het Zaanse Win Hotels van de gebroeders Lin. Het 75 kamers tellende driesterrenhotel moet aan de Panamalaan in Zeeburg in een leegstaand kantoorgebouw komen.

De lange aanlooptijd voor het Hilton Schiphol geeft volgens Faivre goed geholpen bij de opmars in Amsterdam. "We zijn jaren bezig geweest op Schiphol," zegt Faivre. "Daar hebben we geleerd zeer geduldig te moeten zijn en samen te werken met lokale partijen. Dat waren we niet altijd gewend, maar die ervaring levert ons nu elders de kennis om nieuwe hotels te openen. Op basis van die ervaring hebben we kunnen werken aan onze andere merken in Nederland. Zonder Schiphol zou dat niet zo gemakkelijk zijn gelukt."