Nieuws Marketing

Verkoopster zet geloof in tassenzaak om in daden

Een beginnende ondernemer op een toplocatie in het stadshart. Tot voor kort onmogelijk, nu realiteit voor Tanja Beitler (33), schrijft het AD.

Eric van der Velden | Foto: Saskia Berdenis van Berlekom 8 juni 2016

SAS9130

Leaterstyle Ben van Leeuwen op nummer 73 in de Langestraat in Amersfoort houdt er per 1 augustus mee op en gaat meteen weer door. De al in de zaak werkende verkoopster Tanja Beitler (33) neemt het stokje over van het echtpaar Ben (69) en Marian (65) van Leeuwen. Bijzonder, omdat dergelijke overnames eigenlijk niet meer voortkwamen op toplocaties in het stadshart. Besloot een zelfstandige ondernemer om zijn pand over te doen, dan stonden de investeerders in de rij. De volgende huurder was geheid een filiaal van een grote keten. CowboysBen van Leeuwen had eerlijk gezegd ook wel gedacht dat het zo zou gaan. "De interesse was er wel", zegt hij, "Maar ik vond het cowboys. De geboden bedragen stonden in geen verhouding tot mijn aankoop- en verbouwingskosten van vijftien jaar terug. Dan houden we het pand zelf wel, concludeerden we. Het is ons pensioen." De Amersfoorste Tanja Beitler had al aangeven dat zij de zaak in tassen, koffers en lederwaren wilde voortzetten. Haar achtergrond in de financiële dienstverlening - ‘inderdaad mijn baan verloren vanwege de crisis’ - maakte dat zij de gezondheid van de onderneming goed kon inschatten. "Maar ik heb wel gezegd dat ze geld moest meenemen", zegt Van Leeuwen. OndernemersgezinOok dat lukte. Beitler, moeder van twee kinderen en afkomstig uit een ondernemersgezin, wist succesvol de weg naar bank te vinden. "Lederwaren hebben misschien een wat oubollig imago", vertelt zij. "Spullen uit oma’s tijd. Maar het gaat gewoon om mooie spullen waarvan ik zeker weet dat jongeren die ook willen kopen. Reden voor een drastische koersverandering is er niet. Maar ik ga wel de sociale media op. Dat is de manier om jongeren te bereiken." Over de concurrentie van de internetverkoop maakt zij zich geen zorgen. "Mensen willen producten zien en voelen. En ze willen service en adviezen. Fysieke winkels blijven." Van Leeuwen knikt instemmend."Het is mooi als je op deze manier plaats kunt maken. Als Tanja er om vraagt zullen we bijspringen en adviseren, maar alleen als ze erom vraagt. Weg is in principe weg."