Nieuws Marketing

Vleesverwerker gaat vega

Martijn Vervest 10 augustus 2015

Vega burger groot

Een van de grootste vleesverwerkers in Nederland wil zich met groenteburgers toekomstbestendig maken. "We zien de vleesconsumptie dalen. Als je de stemming in de samenleving proeft, denken wij dat het vleesgebruik ook niet meer omhoog gaat. Het wordt eerder minder dan meer", zegt projectleider Tjeerd van der Laan van de Zwanenberg Food Group uit Almelo. Het bedrijf focust zich niet op de vleesvervangers, want daar zijn er al veel van, maar meer op groenteburgers. In een later stadium volgen ook andere producten. "Slechts vijf procent van de Nederlanders consumeert de norm van 200 gram groente per dag, de hoeveelheid die geadviseerd wordt in de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Dat percentage moet groeien naar ten minste 50 procent. Wij willen die groei stimuleren", zegt directeur Ronald Lotgerink.Mogelijkheden Lotgerink wijst erop dat er op het gebied van brood en zuivel sinds 1960 veel innovaties zijn geweest en de assortimenten op die terreinen sterk zijn uitgebreid. "Met groente zijn we echter niet verder gekomen dan gesneden groente, groente in blik of pot, en in soepen. Op dit gebied zijn er dus nog vele mogelijkheden." Varianten Voor de groenteburgers worden vooralsnog vier varianten ontwikkeld. Een paarse bietenburger met honing, een groene bonen- en doperwtenburger, een gele maisburger en een rode paprika- en tomaatburger. Sales manager Tjeerd van der Laan van Purple Bee Hive: "De burgers vormen tezamen een kleurrijk assortiment. We spelen in op de groeiende vraag naar gezonde, duurzame producten. Alle varianten worden clean label producten zonder kunstmatige toevoegingen."De groenteburgers zullen naar verwachting nog in het eerste kwartaal 2015 via institutionele cateraars worden aangeboden. Daarnaast worden gesprekken gevoerd met retailers over opname in het assortiment.