Nieuws Marketing

Webprint Oldenzaal maakt Non-stop kerstkaarten; 35.000 per uur

Tijd om adem te halen hebben de machines bij Webprint deze dagen niet. 24 uur per dag en zeven dagen per week spugen de speciale printers kerstkaarten uit, zo'n 35.000 stuks per uur. Webprint, de fotoservice uit Twente die inmiddels internationaal actief is, is daarmee het kloppende hart van een levendige kerstkaartenbusiness. Naar eigen zeggen loopt het aantal kerstkaarten, geprint en verstuurd door Webprint, nu al in de miljoenen. Hoeveel kaarten het bedrijf precies verkoopt wil het niet zeggen. "Dan kan de concurrentie ons marktaandeel uitrekenen en dat willen we niet", verklaart commercieel directeur Jacco van der Zee. "Maar we groeien hard. Vorig jaar hadden we deze week onze beste dag ooit. Die hebben we onlangs al verbroken met liefst 45,6 procent."

Van onze redactie 23 december 2015

Webprint Kerstkaarten Toma Tudor

Een opvallende trend in een dalende markt. Want kerst- en nieuwjaarskaarten worden elk jaar minder populair. De traditie om elkaar een kaartje te sturen met de kerst, is (nog) niet verdwenen maar neemt wel sterk af. Dat blijkt ook uit cijfers die Post NL bekend maakte. Waar in 2012 nog 160 miljoen kerstgroeten de deur uit gingen in heel Nederland, is dat dit jaar nog maar 115 miljoen.

OprechterDe Webprint-directeur heeft wel een idee waar de daling vandaan komt. Van der Zee: "Vroeger hadden mijn ouders een lijstje in de kast liggen met daarop de namen van mensen die allemaal een kerstkaart kregen. Van sommige mensen had ik nog nooit gehoord. Die tijd is voorbij. De trend is nu om minder kaarten te versturen, maar aan degene die nog een kaart van je krijgt wel extra aandacht te besteden. Minder zo maar, meer met aandacht dus. Het is daardoor oprechter geworden, denk ik."

Eigen wens Juist bij online printbedrijven als Webprint bestaat de mogelijkheid om kaarten naar eigen wens aan te passen. Kaarten waarop je een fotootje van jezelf kan toevoegen zijn bij Webprint bijvoorbeeld populair, net als kaarten die handmatig aan te passen zijn.

Diehards Vanaf eind oktober begint de kerstdrukte jaarlijks al in Oldenzaal. Eind januari rolt de laatste nieuwjaarskaart van de printer. "Een kleine groep diehards is er vroeg bij en bestelt elk jaar eind oktober de kaarten bij ons", weet Van der Zee. "Daarna is het een langzaam stijgende lijn, tot het moment dat Sinterklaas het land uit is. Dan schiet die lijn kaarsrecht omhoog en verdubbelt het aantal bestellingen dagelijks."

24 uur per dagOm de zee aan kerstkaartjes aan te kunnen, is de fabriek in Oldenzaal de decembermaand 24 uur per dag open. Dat geldt ook voor de zondag. Zelfs het kantoorpersoneel helpt die dagen een handje mee.

Tijdelijk werk Van der Zee: "We kunnen heel goed opschalen hier. Een grappig voordeel: elk jaar stoppen er rond deze tijd wel studenten met hun studie op het Saxion of de Universiteit. Die kunnen het nieuwe jaar pas weer beginnen en zoeken vaak tijdelijk werk. Dat kan bij ons."

Foto's: Toma Tudor