Nieuws Marketing

Worstletters voor Sinterklaas

Martijn de Koning | Foto: Ronald den Dekker 27 november 2015

Worstslagervlees1065
Dat de kerstdagen een toptijd vormen voor een slager, dat ligt voor de hand. Maar dat ook de komende Sinterklaastijd bij slagerij Tresonie in Schoondijke een drukke periode is, daar denk je minder snel aan. Dat gaat ook niet vanzelf. Eigenaren Peter en Marloes Tresonie spelen in op het thema. "We maken worstletters en worststaven, speculaasvinken en Sinterhazen: gevulde varkenshaas", vertelt Peter. En daarnaast doet ook het traditionele gourmet het in Sinterklaastijd nog altijd goed. "Mensen willen een feestje vieren, en lekker eten hoort daarbij", vertelt hij in de PZC. Daarna komt de kersttijd, met de traditionele hoogtepunten als gourmet, rollade en kalkoen. "Kerstmis blijft een familiefeest: met z'n allen rond de tafel met een goed stuk vlees", verklaart Peter. Trends volgenMet oud en nieuw is dat weer anders. Dan is de sfeer vaak informeler, wat ze bij Tresonie meteen merken. "We verkopen dan meer hapjes: spiesjes, mini- pizza's, kleine desserts, kazen." Het klinkt simpel en logisch, maar dat is het niet. "Om te weten wat de consument wil, en de trends te volgen, moet je heel erg bij de tijd blijven", zegt Peter, die vertelt over het volgen van cursussen en het lezen van vakliteratuur. "Doe je dat een poosje niet, dan loop je zo achter de feiten aan." Zo ontgaat ook Tresonie de groeiende populariteit van 'heerlijk, eerlijk voedsel' niet. Sterker nog: Peter promoot dat concept al twintig jaar. "Sinds we hier begonnen, hebben we onze eigen runderen, bij mijn oom in Heille. Alle dieren die we slachten, heb ik eerst uitgebreid bekeken en gekeurd. Dat heeft te maken met respect voor de klant, maar ook voor de dieren." Die jarenlange inspanningen en het geloof in eigen werkwijze leveren nu de vruchten op. "Sinds twee jaar ligt hier een rondweg rond het dorp. Er komen veel minder mensen voorbij. Maar we hebben nog nooit zo goed gedraaid als afgelopen jaar." Mond-tot-mondreclameMond-tot-mondreclame, inzetten op digitale dienstverlening en uitbreiding van het assortiment met een complete cateringtak zorgen ervoor dat Tresonie uitgroeide van dorpsslager naar een regionaal bekende ondernemer. De klanten komen van steeds verder. "Soms komen er bestellingen binnen van buitenlanders of toeristen, en denk je: hoe is het mogelijk? Hoe wéten die uberhaupt dat wij bestaan? Dat is wel een mooie beloning voor onze inzet van de afgelopen jaren." Slagerij Tresonie houdt op zaterdag 12 december tussen 10 en 16 uur een Kerstproeverij. Leveranciers van onder meer streekproducten laten de klant genieten. In aanloop naar de Decembermaand besteedt de PZC aandacht aan bijzondere winkels. Ga voor meer winkeltjes naar www.pzc.nl