Nieuws Marketing

Zakenman Jos Finkers: ‘Almelo moet zijn regionale functie terugvinden’

Zijn kantoor op de bovenste verdieping van Business Center Utopia kijkt door het ene raam uit op de A35 en door het andere op wat je een beeldbepalende boom zou kunnen noemen. "We zijn bezig met een uitbreiding van Utopia. Ik mag bouwen tot aan die boom", zegt de 55-jarige Jos Finkers, starend uit het raam.

Van onze redactie 23 december 2015

Jos Finkers Finkers Vastgoed Lenneke Lingmont

Hij ziet in gedachten de nieuwbouw al voor zich. "Ik denk in beelden en ik verzamel plaatjes waarvan ik denk dat ik daar iets mee kan." Hij wijst op een whiteboard aan de wand volgeplakt met foto's van kantoorinterieurs en artist impressions van kantoorflats.

Warmte"Kom ik bij andere bedrijven, zie ik iets wat me erg bevalt, dan vraag ik of ik er even een foto van mag maken, want wie weet kan ik er gebruik van maken als ik een eigen gebouw laat ontwerpen. Zo is Utopia ook ontstaan. Ik vind dat een gebouw met werkplekken warmte moet uitstralen, dat je je bij het betreden meteen thuis voelt. Het bedrijfsrestaurant hier heeft dan ook veel weg van een bruin café en de meeste huurders hebben een eigen pantry, waar je een lekker bakkie koffie kunt maken", zegt Finkers.

Tweede UtopiaDe aanpak van de Almelose ondernemer wordt op prijs gesteld want het gebouw is nagenoeg tot de laatste vierkante meters verhuurd aan ontwerpbureaus, ICT-bedrijven, advocaten, fiscalisten et cetera. Logisch dan ook dat Finkers serieus nadenkt over een tweede Utopia."De locatie hier aan de belangrijkste invalsweg van Almelo is natuurlijk ideaal.”

Zichtbaar“Verbazingwekkend vind ik het dan ook dat een wereldbedrijf als TenCate, Royal TenCate hè, compleet anoniem is gehuisvest in de Javatoren bij het station. TenCate is Almelo; zorg dan ook dat je zichtbaar bent. Wees er trots op. Wat is er nu mooier dan dat je klanten, komend uit het westen, Royal TenCate in grote letters zien als ze Almelo binnenrijden."

Genen van Finkers Lachend schudt hij zijn hoofd op de vraag of hij al bezig is de eerste huurder voor het nog niet bestaande Utopia 2 over de streep te trekken. Maar een zakenman moet wel vooruit denken, plannen maken. "Ja, zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Mijn broers Herman en Wilfried hebben de artistieke genen van de Finkers' en ik de zakelijke. Handel vind ik prachtig gewoon. Dat bleek in onze jeugd al snel. Herman en Wilfried gingen op pianoles en na drie jaar zei de muziekdocent tegen mijn ouders: "Ik kan ze niets meer leren." Maar over mij zei hij al na drie weken les: "Ik kan hem niets leren."

Finkershumor Over een zakelijke inslag te beschikken heeft hij in de loop der jaren wel bewezen. Maar van de droge Finkershumor heeft hij toch ook wel iets meegekregen, getuige de Wall of Fame in het bedrijfsrestaurant van Utopia. Bekende uitspraak van Jos is dat als je wiegje in Almelo stond, je statistisch gezien de grootste kans hebt om Bekende Nederlander te worden. De met portretten behangen muur vormt het onomstotelijke bewijs: Herman en Wilfried Finkers (natuurlijk), Daphne Bunskoek, Berdien Stenberg, Ilse DeLange, Tom Egberts, Alberto Stegeman, Wubbo Ockels, Eddy Zoey, Hero Brinkman, Marie Carmen Oudendijk en zelfs John F. Kennedy hangt ertussen met een ietwat chauvinistische variatie op zijn beroemde oneliner in Berlijn: 'Ich bin ein Almeloër'.

En dan is daar ook nog die humoristische prik naar buurgemeente Hengelo: een leeg fotolijstje, dat het aantal BN'ers uit Hengelo symboliseert. Voor een dieper inzicht verwijst de rasechte Almeloër Jos Finkers naar de websites www.bekendealmeloers.nl en www.bekendehengeloers.nl

TrotsZo trots als TenCate zou moeten zijn op Almelo als thuisbasis, zo fier is Finkers op zijn stad. Wat er zich afspeelt raakt hem en dat daar een gezonde portie eigenbelang bij zit, daar schaamt hij zich niet voor.

Neem de woonboulevard, waar hij zakelijke belangen heeft via Boulevard 40, een shop-in-shopconcept in het voormalige pand van Finkers Wonen, de meubelzaak die Jos overnam van zijn ouders en die voorheen aan de Schuttenstraat zat.

Spannend, ondeugend en prikkelend "Er moet meer beleving komen op de woonboulevard. Er moet altijd wat te doen zijn daar, anders haal je al die online-shoppers niet achter hun laptop vandaan. En om te beginnen moet de routing anders: er moet een T-splitsing komen. Nu rijd je als bezoeker automatisch naar links als je aankomt, waardoor de rechterkant in het slop is geraakt. En het woord 'woon' moet weg. Het moet een 'boulevard' worden waar altijd van alles te doen is. Het moet er spannend zijn, ondeugend en prikkelend met optredens, vermaak voor kinderen, doe-activiteiten, noem maar op. Daar trek je publiek mee en als je ook je binnenstad nog aantrekkelijker maakt dan vullen die twee elkaar prima aan", is Finkers' overtuiging.

Nóg aantrekkelijker, maar hoe zit het dan met die welhaast stigmatiserende uitspraak van zijn broer? "Ja, weet ik, negatieve beeldvorming. Maar als ik zakenrelaties en kennissen uit het westen de binnenstad laat zien, dan zijn ze opgetogen over de vele historische panden en de prachtige omgeving van de Gravenallee met Huize Almelo. Dat staat in schril contrast met het beeld dat Tukkers van de stad hebben: 'Almelo? Ik zou er nog niet dood willen liggen!' Niets is minder waar. Almelo heeft veel charme en straks met dat water terug in de binnenstad, heb je een vrij uniek centrum, waar je een publiekstrekker van kunt maken."

Regionale functie Almelo heeft zijn regionale functie verloren en die moet echt terugkomen, vindt de ondernemer. "Breng, als gemeente, de sterke punten van Almelo onder de aandacht in plaats van je druk te maken over parkeertarieven. Het parkeren duurder maken omdat je in Enschede en Hengelo ook meer betaalt? Nee, maak het dan in Almelo goedkoper. Je moet je juist onderscheiden als stad, want wat de mensen ook zoeken, in elk geval niet meer van hetzelfde", aldus Finkers.

Foto: Lenneke Lingmont