Nieuws Mobiliteit
Rotterdamse ondernemers willen meer vrouwen in autobranche: ‘Geen verschil tussen mannen- of vrouwenwerk’
Stel je een automonteur voor. Dacht je aan een vrouw? Nee hè? Da's gek, vindt Jolique Möller (31) van het Rotterdamse autoschadebedrijf Möller. Volgens haar is in de autobranche plek zat voor vrouwen, maar blijft de branche met 15 procent vrouwen ver achter. Bij Möller is dat 17,5 procent, maar ook dat kan beter.

In 1979 richtte Magchelina Möller samen met haar man Alfred het bedrijf op. Nu houdt dochter Jolique zich bezig met het werven van vrouwen in de auto-industrie. Foto: Fabio Yasamin
,,Er zou geen verschil moeten zijn tussen mannen- of vrouwenwerk, want mannen en vrouwen zijn gelijk aan elkaar.’’ Met deze simpele, maar duidelijke boodschap wil autoschadebedrijf Möller verandering brengen in de door mannen gedomineerde auto-industrie. Woensdag 8 maart, op Internationale Vrouwendag, begon het een inspiratiecampagne die erop gericht is vrouwen warm te maken voor een plek in de auto-industrie. En dat is volgens het Rotterdamse bedrijf uniek, zo vertellen moeder en dochter Möller in het AD.
Lees ook: Kristel (36) is zakenvrouw van het jaar: ‘Klant nam aan dat ik de secretaresse was’
Opgegroeid tussen de auto's
Jolique Möller staat aan de wieg van de campagne. Zij is de marketingspecialist bij Möller. De campagne toont allerlei vrouwelijke medewerkers; van receptioniste tot schadeherstellers. Met dé belangrijke vraag: wat is jouw reden geweest om aan de slag te gaan in deze branche?
Voor haarzelf is die vraag snel beantwoord. Want als dochter van Alfred en Magchelina Möller, die het bedrijf in 1979 oprichtten, werd dat met de paplepel ingegoten: ,,Na school kwam ik altijd op de werkvloer. Dan maakte ik tussen de auto‘s mijn huiswerk."
"Hoe het is om als vrouw te werken in een mannenwereld werd zo'n topic dat we er iets mee moesten gaan doen"
Naarmate ze ouder werd, merkte Jolique dat vrouwen in de auto-industrie zich sneller moesten bewijzen dan mannen. Ze liet het er niet bijzitten en besloot wat te gaan doen.
,,Vorig jaar organiseerde ik een bedrijfsuitje met alle vrouwelijke medewerkers. Naast dat we een gezellige avond hebben beleefd, zijn we ook met elkaar in gesprek gegaan. Vooral over hoe het is om als vrouw te werken in een mannenwereld. Het werd zo’n topic, dat ik vond dat we er iets mee moesten gaan doen.’’
Vrouwen motiveren om in auto-industrie te werken
,,De gedachte erachter is om niet te zeuren dat mannen en vrouwen niet gelijk zijn. Maar om deze kwestie onder de aandacht te brengen en hopelijk vrouwen te motiveren in de sector werk te zoeken.’’
Het beeld van met motorolie besmeurde mannen die ploeterend onder een auto liggen te sleutelen wordt volgens Jolique snel verleden tijd. ,,We zijn gewend om mensen in hokjes te plaatsen, dat gebeurt ook vaak met functies. Een vrouw die met gereedschap in de werkplaats staat, was vroeger natuurlijk not done. Maar waarom zou dat nu niet kunnen? Vrouwen kunnen hetzelfde werk doen als mannen. Als nieuwe generatie hebben wij een heel andere blik op de wereld. We willen het oude loslaten en opzoek gaan naar verbeteringen.’’
"Een vrouw die met gereedschap in de werkplaats staat, was vroeger natuurlijk not done. Maar waarom zou dat nu niet kunnen?"
Demotiverende reacties
Schadehersteller in opleiding Fenna van den Berg kreeg demotiverende reacties uit haar omgeving toen ze haar droom wilde realiseren, vertelt de 20-jarige Möller-medewerker: ,, Als ik op bezoek ging bij vrienden, zeiden de ouders vaak dat wat ik deed meer voor mannen is.’’
Vanaf september draait zij als student mee bij Möller. ,,Ik hou al van kinds af aan van auto‘s. Toch heb ik drie jaar lang getwijfeld of dit werk wel iets voor mij is. Ik bedoel; het blijft toch een mannenwereld. Ik was bang dat ik er niet thuishoorde en ben toen iets anders gaan doen.’’
Fenna van den Berg (20) loopt via de opleiding autoschadehersteller mee op de werkvloer van Möller. Foto: Fabio Yasamin
Bij Möller heeft ze dan uiteindelijk haar plekje weten te vinden: ,,Ik hou van mijn werk en ik ben ook van plan om hierna door te gaan bij Möller.’’
Hoewel de auto-industrie voorlopig nog een mannenwereld lijkt te blijven, ziet Jolique Möller de toekomst voor de branche rooskleurig in. ,,Het stigma dat het een mannenwereld is, heerst nog steeds, maar het wordt met de dag minder.’’
Lees ook: Elske Doets breekt lans voor senioriteit: ‘Jongeren raken bij het minst geringste in de stress’