Aangeboden door Shinga Lacros

Nieuws Mobiliteit

Elektrische vouwfiets dé oplossing voor de ‘last mile’

Parkeren, een grootstedelijk probleem van de eerste orde. Er is amper plek en je betaalt grof geld voor een uurtje stallen. Vouwfietsenmaker Shinga biedt hét alternatief voor die ‘last mile’: de elektrische vouwfiets. ‘Ook voor de first mile en alles daartussen’.

Mark Litjens 17 juni 2020

Oetelaar Shinga Lacros

Ton van den Oetelaar, de man achter vouwfietsenmaker Shinga. Foto: Mark Litjens

Ton van den Oetelaar is van jongs af aan fietser in hart en nieren. Grote delen van de wereld zijn onder zijn fietsbanden doorgegleden. Kilometers vol avontuur én nadenkwerk. ,,Eigenlijk is zo’n fiets maar een onhandig ding. Tijdens mijn reizen heb ik gebruik moeten maken van openbaar vervoer of een voorbijkomende vrachtwagen. Dat was altijd omslachtig.”

In Van den Oetelaars hoofd kreeg de vouwfiets steeds meer vorm en begin 2010 kwam zijn eerste ontwerp op de markt. Voorzien van elektrische aandrijving, waarmee de fietsliefhebber zijn tijd ver vooruit was en nieuwe markten aanboorde.

''Wij houden alles in eigen hand. Bij de ontwikkeling kijken we primair naar de rijeigenschappen, daarna pas naar opvouwbaarheid''

Ton van den Oetelaar, Shinga

Ook erg prettig voor toerfietsers

,,Door de elektrische motor werd de vouwfiets ineens een fiets waarop je ook hele fietstochten kunt maken. Twee of tachtig kilometer, vlak én in de bergen, het maakt niks uit. Onze vouwfietsen zijn behalve praktisch ook erg prettig voor toerfietsers.”

Benieuwd hoe je de toerfietsen kunt gebruiken binnen jouw bedrijf? Hier vind je meer informatie

De directeur en oprichter van Shinga heeft ondertussen ruim tien jaar ervaring met de ontwikkeling én productie van zijn fietsen die onder de naam Lacros worden verkocht: ,,Wij houden alles in eigen hand. Bij de ontwikkeling kijken we primair naar de rijeigenschappen, daarna pas naar opvouwbaarheid. Ook verkopen we ze rechtstreeks aan de consument om voeling te houden met onze klanten en de fietsen continu te optimaliseren.”

Traditioneel spreekt de vouwfiets vooral ov-reizigers en boot- en campereigenaren aan. ,,Net zoals mensen die in de stad wonen en amper opbergruimte hebben. Een ingevouwde fiets past gewoon onder de kapstok in de hal. De elektrische aandrijving en het comfort maken onze vouwfiets zeker in de stad een alternatief voor de auto.” Dit laatste geldt ook voor de mensen die veel in de stad moeten zijn. Smalle, volle straatjes, stilstaan en geen parkeerplek. Of hier veel geld voor moeten neertellen.

Parkeerplek zoeken

Hoe eenvoudig is het dan om je vouwfiets achter in de auto te leggen en ergens ver buiten de stad een parkeerplek te zoeken. Met een maximum snelheid van zo'n 25 km/u ben je in no-time op de plek van bestemming. Moeiteloos. ,,Zelfs in de kofferbak van een Smart passen twee Lacros-vouwfietsen. Onderweg laad je ze op via het 12-voltsysteem van de auto. Altijd voldoende actieradius: afhankelijk van de gekozen accu tussen de veertig en tachtig kilometer. Je hebt dus alle vrijheid.”

Wil je meer weten over Lacros fietsen, voor je bedrijf of privé? Hier vind je meer informatie: lacros.nl

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.