Nieuws Automotive

Geen gas terug: lockdown leidt tot derde Bcause-label 'Getaways'

Krap een jaar geleden spraken we al met Frank ten Bokum, ondernemer in hart en nieren en sinds dertien jaar op pole position wanneer het aankomt op het organiseren van opvallend succesvolle events. Van bijzondere bedrijfsevents tot bijna legendarische rally-evenementen als de Miles of Mystery. Maar toen brak dit voorjaar de coronacrisis uit en gingen we met zijn allen in lockdown. Hoe is de Tukker zijn bedrijf Bcause uit die crisis gekomen en hoe start hij de zaken weer op? Gas geven met een flinke dot originaliteit, zo blijkt uit zijn verhaal.

Bart Remmers 14 juli 2020

Frank ten bokum bcause 2

Frank ten Bokum is de man achter bijzondere bedrijfsevents en legendarische rally-evenementen. Foto's: Lars Smook

Ga er maar aanstaan: je bent als eigenaar van een evenementenbedrijf verantwoordelijk voor zeven succesvolle rallyconcepten en talloze bedrijfsevents. Dan is het half maart en mag er bijna niets meer. Iedereen binnen, iedereen thuis. Voorlopig geen feestelijke, sportieve en informatieve bijeenkomsten meer. Het is nu juli en de wereld ziet er gelukkig weer anders uit. Van de anderhalve meter zijn we nog niet af, maar verder kan en mag er weer vrij veel. Het kan niet anders of topondernemer Frank ten Bokum staat met Events Bcause en Rally’s Bcause opnieuw in de startblokken. Toch?

Nederland in lockdown door corona

Eerst een kleine vier maanden terug in de tijd. Ondernemend Nederland ging in verband met het voortwoekerende coronavirus op slot. Wat dacht Ten Bokum die periode? ,,Ik moet je eerlijk zeggen, in het allereerste begin had ik net zoals veel andere Nederlanders het idee dat het niet zo’n vaart zou lopen met dat corona. ‘Onze evenementen starten pas eind mei en tegen die tijd is het allemaal wel overgewaaid’, was hier de gedachte. ‘Het is maar een griepvirus, waar maken we ons druk over?’. We hadden het finaal mis. De crisis werd met de week groter, we hadden al gauw door dat het toch wel heel serieus werd. Toen de eerste annuleringen binnenkwamen zijn we direct in de volgende versnelling geschakeld. Wat betekent corona voor ons? Wat kunnen we doen om de schade te beperken?’’

''Lekker hoor: ben je dertien jaar aan het ondernemen, komt er een tweede crisis snoeihard binnen''

Frank ten Bokum, eigenaar Bcause

Frank ten bokum bcause 1

Met die vragen ging het kleine, maar krachtige Bcause-team dit voorjaar aan de slag. Niet bij de pakken neer zitten, maar op zoek gaan naar alternatieven, nieuwe ideeën. ,,We hadden wel een dubbel gevoel. We hebben in 2019 een fantastisch jaar gehad en 2020 zag er veelbelovend uit. Dan komt de lockdown. Grappig is dat we in 2008 zijn begonnen, in de bankencrisis. Nu die coronacrisis. Ik had direct een flashback naar het begin van Bcause. Lekker hoor: ben je dertien jaar aan het ondernemen, komt er een tweede crisis snoeihard binnen. Geluk bij een ongeluk: in 2008 was er nog helemaal niets. Geen ervaring, geen netwerk. Nu wel. Dat is een enorm voordeel. Je staat daardoor als ondernemer veel steviger in je schoenen’’, vertelt Ten Bokum.

Van grootschalig naar kleinschalig

Dankzij steun uit het netwerk, een prima 2019 in de boeken en een karrenvracht aan ervaring bleef het team van Bcause optimistisch en strijdvaardig. Ook middenin de lockdown. Met het glas halfvol op tafel op zoek naar plan B en plan C om de zaak toch draaiende te houden. Welke ideeën werden er geopperd? ,,We zijn gaan kijken of we andere bedrijfsevenementen konden organiseren, maar je merkte dat onze klanten in de handremstand gingen. Logisch’’, aldus Ten Bokum. ,,Bij Rally’s Bcause hebben we het natuurlijk meer in eigen hand, maar ook daar liepen we tegen beperkingen aan. Wat we uiteindelijk gedaan hebben is doorschakelen van grootschalig naar kleinschalig.’’

Slim. Want Rally’s Bcause heeft een tank vol aan prachtige routes en locaties. In binnen- en in buitenland. ,,We zijn gaan schakelen van evenementen naar arrangementen. Niet met twintig of vijftig auto’s de weg op, maar met een stuk of drie, vier. Kleinschalige, corona-proof activiteiten. Activiteiten waarmee we ook lokale ondernemers die door de lockdown helemaal niets te doen hadden konden helpen. Aspergetelers, bloemenhandels, horecabedrijven… Daarnaast blijft je bedrijf actief en weten klanten je nog steeds te vinden. Niet dat de arrangementen veel opleverden, de marges waren bizar klein. Maar indirect levert het veel op.’’

Getaways Bcause

Nog een mooie bijkomstigheid. De brainstormsessies tijdens de lockdown leverden naast Events Bcause en Rally’s Bcause een nieuw, derde label op: ‘Getaways Bcause’.

Ten Bokum: ,,Het zijn individual road experiences. Op maat gemaakte arrangementen voor kleine groepen. We zijn als eerste gestart met zogenaamde drive-throughs. Je legt met je auto een door ons uitgestippelde route af zonder dat je met andere mensen in contact komt. Op verschillende locaties en route (te vinden door middel van een uiterst handzame eigen app) staan tassen, mandjes en pakketten voor je klaar. Een lunchpakketje. Of verse asperges. Van de ondernemers die hun zaak wegens de crisis hebben moeten sluiten. Superleuk om te doen. Een deel van de opbrengst van de drive-throughs gaat naar de ondernemers en een ander deel naar een goed doel: het door Bcause geïnitieerde ‘sMiles Foundation’.’’

''Het mooie aan deze periode is dat je saamhorigheid creëert. De crisis vraagt nog meer van je creativiteit''

Frank ten Bokum, eigenaar Bcause

Inmiddels zijn de coronaregels een stuk losser. Het betekent meer mogelijkheden voor de arrangementen. ,,Zeker. De samenwerking met de ondernemers, de app… Het voegt toch een mooie beleving toe aan de activiteit, ook al zijn wij er als organisatie niet fysiek bij. De drive-throughs lopen nog steeds. We zijn begonnen in Twente en Salland, inmiddels is het Groene Hart erbij gekomen en binnenkort volgen Limburg en Noord-Holland. Dat zijn dagelijkse trips van een paar uur. Via onze Getaways-website die volgende week live gaat kun je ook meerdaagse arrangementen met overnachtingen in Limburg, Friesland en Luxemburg boeken.’’

Veel breder publiek

Was Getaways Bcause er ooit geweest zonder de coronacrisis? ,,Ik denk het niet’’, antwoordt de ondernemer. ,,Daar waren we niet zomaar opgekomen. En weet je, het mooie aan deze periode is dat je een stuk saamhorigheid creëert. De crisis vraagt nog meer van je creativiteit. Vanachter je bureau of vanuit huis. Want half Europa doorreizen voor evenementen en afspraken ging natuurlijk niet de afgelopen maanden. Getaways Bcause wordt een mooie aanvulling op de andere twee labels, ook na de crisis als we de grootschalige evenementen weer mogen organiseren. We bereiken zo een veel breder publiek. Gezinnen die normaal nooit een rally zouden rijden hebben dat de afgelopen periode wel kunnen doen en zijn enorm enthousiast. Het liefst stappen ze direct nog een keer in de auto voor een volgende route.’’

''Ik hoef geen massale evenementen te organiseren. Laat anderen dat maar doen. Het draait bij ons om maximale beleving''

Frank ten Bokum, eigenaar Bcause

Frank ten bokum bcause 5

Over de grote evenementen van Rally’s Bcause gesproken: ga naar de site en je ziet top-events als de Business Tour, Miles of Mystery (allebei in september) en de Fast Gut Rally (oktober) in de najaarsagenda staan. ,,Zeker! De Miles of Mystery staat al in de steigers. We hebben er zin in. Dit jaar een editie iets dichter bij huis zodat we niet hoeven te vliegen. De tijd voor voorbereiden is dit jaar door de crisis veel korter, maar dat hoeft geen problemen op te leveren. Ik heb een supergoed team, dus het gaat goed komen.’’

Trouwe club deelnemers

We kijken nog iets verder, ver weg van de coronacrisis en de eventuele gevolgen ervan. Hoe groot wil Ten Bokum groeien met zijn bedrijf. Misschien een grote Europese speler met enorme events? ,,Nee. We willen de leukste en de beste zijn. Ik hoef geen massale evenementen te organiseren. Laat anderen dat maar doen. Het draait bij ons om maximale beleving. Honderd procent. We hebben een zeer trouwe club deelnemers die elk jaar weer bij Bcause terugkomt. Dat zegt genoeg. Ik heb er het volle vertrouwen in dat we het huidige niveau vast kunnen houden.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.