How-to #nlstartop

Jan van Setten: zeven tips om succesvol leiding te geven


Jan van Setten is veelgevraagd spreker en bestsellerauteur van verschillende managementboeken. Uit zijn specialisatie in gedragsverandering, persoonlijk leiderschap en klantgerichtheid haalt consumentenpsycholoog Patrick Wessels zeven tips voor ondernemers om, als ondernemer, succesvol leiding te geven.

Patrick Wessels 20 juli 2020

Natuurlijk willen ondernemers juist nu van waarde blijven voor hun klanten en hun medewerkers. Communicatie speelt daarbij een belangrijke rol. Er is behoefte aan vertrouwen en duidelijkheid: wat kan wel en wat niet en hoe gaat een bedrijf of winkel daarmee om? Zeven tips van Jan van Setten die leiden tot succes.

Zeven ondernemerstips van Jan van Setten

  1. Wees geïnteresseerd in plaats van interessant
  2. Zorg voor een mentale reset
  3. Lok anderen uit om te experimenteren
  4. Denk breder dan de huidige klantgroep en markt
  5. Word een dansende leider
  6. Houd het gat gesloten tussen intentie en gedrag
  7. Red de reddelozen met kleine stapjes

1. Wees geïnteresseerd in plaats van interessant

Om goed te voelen wat medewerkers (en klanten) ervaren is het belangrijk om vooral geïnteresseerd te zijn. En even wat minder interessant. ,,Vraag gewoon eens: ‘jongens, waar zitten onze klanten nu op te wachten’?” En stel voor om klanten te bellen of te mailen, om deze vragen te stellen. ,,Het is helemaal nog niet nodig om dat meteen aan business te koppelen. Stel de vraag om daadwerkelijke interesse te tonen in de klant.”

Van Setten vroeg zelf ook klanten waar ze nu behoefte aan hebben. ,,Ik ontdekte een rode draad: veel gaven aan op zoek te zijn naar nieuwe energie, meer te willen denken in mogelijkheden en de lol erin te houden. Het is aan mij en aan andere ondernemers om dat te vertalen naar een manier waarop we daarin van waarde kunnen zijn.” Een van die manieren is de wijze waarop digitale middelen worden toegepast. Ook social media is een geschikt kanaal om met klanten in contact te zijn.

Optimaal bereik via social media

Je meeste klanten gebruiken social media. Met de juiste aanpak bereik je ze via het juiste kanaal, op het meest geschikte moment. Meer weten over de kansen die social media biedt?Download hier de whitepaper ‘Haal meer uit social media marketing’.

2. Zorg voor een mentale reset

,,We hebben de neiging om alleen de traditionele functie toe te kennen aan producten, diensten en bijvoorbeeld voorwerpen,” vertelt Van Setten. Hij legt uit dat het enorm belangrijk is om juist op een andere manier te kijken naar dezelfde dingen. ,,Stel dat ik je een kaars geef met twee ringen en de opdracht om die ringen met elkaar te verbinden. Wat doe je dan?” De meesten stellen voor de wax te smelten en te kneden om de ringen aan elkaar te maken. ,,En wat als het crisis wordt en je de wax niet meer mag gebruiken? Dat is een stuk lastiger, omdat je last krijgt van functional fixedness: je kunt iets alleen gebruiken op de manier waarop je gewend bent om het te gebruiken.”

En toch hoeft de oplossing volgens Van Setten niet moeilijk te zijn, door goed te kijken naar waar de kaars eigenlijk uit is opgebouwd. ,,De kaars bestaat uit wax en een lont. Dus haal je de wax weg? Dan blijft er een lont over, waarmee je de ringen misschien wel sterker kunt verbinden dan met de wax.” Hij legt uit hoe ondernemers vooral een stapje terug moeten doen om mentaal te resetten. Om zich aan te passen en creativiteit te ontgrendelen.

3. Lok anderen uit om te experimenteren

Pippi Langkous hanteert het motto: ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. Van Setten vertelt hoe hij anderen helpt uit het gefixeerde kader te komen. ,,Lok je medewerkers eens uit om te experimenteren. Bijvoorbeeld door ze te vragen: ‘stel dat jij de baas zou zijn, wat zou je dan doen’?” Door zo’n vraag neemt de ander daadwerkelijk even een andere rol aan, namelijk die van de baas. En ontstaan er ideeën, bijvoorbeeld over het communiceren met klanten, creativiteit bij het inzetten van verschillende media om die klanten te bereiken en nieuwe inspiratie voor het vertellen van een sterk verhaal.

Zo gebruik je social media

Ook je medewerkers gebruiken social media. Gebruik hun kennis om je klanten optimaal te bereiken. Meer weten over de kansen die social media biedt? Download hier de whitepaper 'Haal meer uit social media'.

4. Denk breder dan de huidige klantgroep en markt

,,Als er druk op de situatie komt, is het belangrijk om de juiste mindset te behouden en in mogelijkheden te denken. Misschien wel voor een heel andere klantgroep en markt, omdat het daar nu mogelijk is om waarde te creëren.” Hij noemt stofzuigerontwikkelaar Dyson. Zij dachten na over de vraag wat het bedrijf uniek maakt. Het zijn experts in lucht en de effecten die ze daarmee creëren. Die kennis kunnen ze ook gebruiken om beademingsapparatuur te ontwikkelen. Voor de zorgsector en daarmee een heel andere klantgroep en markt, waarmee er nieuwe waarde ontstaat.


Janvan Setten webinar vodafone

5. Word een dansende leider

Van Setten erkent tegelijkertijd dat niet iedereen die mindset van zichzelf heeft. Waardoor bijvoorbeeld medewerkers het soms even niet meer lijken te zien zitten. Hij vertelt hoe hij er met één zin voor kan zorgen dat iemand toch weer mogelijkheden gaat zien. ,,Op zo’n moment vertel ik ze: zal ik jou eens wat voorspellen? Jij kunt het aan.” De meesten kijken hem dan even vertwijfeld aan. ,,Dan vraag ik ze of ze tot nu toe alles wat ze in hun leven is overkomen hebben overleefd? Waarop ze niet anders kunnen dan bevestigen. En natuurlijk geef ik aan dat ik snap dat ze balen als een stekker van wat er allemaal tegenzit. Maar ook dat ze al tig keer hebben bewezen tegenslagen te kunnen overwinnen.” Hij creëert daarmee ruimte in het mentale systeem, zodat de ander zal denken: ‘ik kan dit aan’. Het is een van de manieren om een dansende leider te worden. Iemand die anderen aan de hand neemt. ,,Bij iedereen die net als ik niet zo’n danser is, lukt het vaak opvallend goed als ze het even met de dansleraar mogen proberen. Omdat die verstand van zaken heeft, je meeneemt in de passen en je je goed laat voelen.” Hij wijst op het belang om in contact te blijven, te voelen wat anderen ervaren en ze op een dansende manier mee te nemen en te begeleiden.

6. Houd het gat gesloten tussen intentie en gedrag

Zowel bij het tonen van interesse als bij het creëren van waarde is het belangrijk om je goed te bedenken waar ondernemers, verkopers, klanten en anderen je op zullen beoordelen. ,,Waarop worden wij als ondernemers beoordeeld door onze klanten? Op onze intenties of ons gedrag? En hoe zit dat met anderen die ons beoordelen als mens? Ze kijken beiden naar gedrag, omdat dit het enige is dat ze kunnen waarnemen.”

Andersom hebben we volgens Van Setten de neiging om onszelf vooral te beoordelen op onze intenties. Wij weten waarom we iets doen en wat we werkelijk van plan zijn, maar dat hoeft niet uit ons gedrag te blijken. ,,Houd het gat tussen je intenties en gedrag zo klein mogelijk om de verwachtingen van klanten in ieder geval te matchen en liever zelfs te overtreffen.”

7. Red de reddelozen met kleine stapjes

En merk je dat verkopers of andere medewerkers niet goed mee kunnen in die ontwikkeling en mindset? ,,Sommigen hebben meer behoefte aan zekerheid, planmatigheid en structuur. Het is heel belangrijk om ze te vragen wat ze vandaag gaan doen of waar je ze concreet mee kunt helpen.” Hij legt uit over een fluwelen breekijzer door specifiek te vragen naar de eerste stap. ,,Stel je vraagt een medewerker eens te gaan zoomen met klanten. Het reddeloze type ziet het totaal niet zitten. Geef dan aan dat je je dat kunt voorstellen, omdat het de eerste keer is. En vraag ze daarna: ‘stel dat je het wel zou kunnen, wat zou dan je eerste stap zijn’?” De meesten zullen aangeven even mee te willen kijken met een collega, om misschien mee te kunnen doen. ,,Die mensen zijn dus niet reddeloos, ze zijn gewoon in de war en hebben kleine stapjes nodig om door het proces heen te komen.”

Op zoek naar online groei?

Heb je ervaring met social media en wil je een volgende stap zetten? Doe inspiratie op in ons whitepaper 'Haal meer uit social media marketing'.

Of kom direct in contact met DPG Media. Via Xtra Social, een online oplossing van DPG Media, kun je met jouw social posts opvallen op diverse nieuwssites zoals ad.nl. Met een uitgebreid portfolio heeft DPG Media alles in huis om een boodschap succesvol over te brengen. De media adviseurs helpen ondernemers graag verder met een plan op maat. Laat hieronder je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.