Daniel Ropers

Bol.com

Daniel Ropers bol ondernemerscanon

1972

Daniel Ropers

De man die Bol.com groot maakte, begon zijn carrière als consultant bij McKinsey. Vanuit die functie kwam hij in contact met het Duitse Bertelsmann AG, die een Nederlandse tak voor de onlineboekenwebsite Bol.com (een afkorting van Bertelsmann OnLine) wilden opzetten. De site moest de Europese Amazon.com worden. Ropers ging de uitdaging aan: hij schreef een bedrijfsplan en werd er financieel directeur. In 1999 is Bol.com in Nederland een feit; een jaar later is Ropers algemeen directeur.

De ondernemer die van Bol.com een sterk merk maakte

Geen beste tijd, trouwens: de internetbubbel was net gebarsten en veel investeerders zagen de online consumentenmarkt niet zitten. Toch lukte het Ropers Bol.com uit te bouwen tot een sterk merk, door het assortiment voortdurend uit te breiden, veel te investeren in marketing en uiteindelijk ook derden producten te laten verkopen op het platform. Een slimme zet: Bol.com groeide uit tot marktleider in Nederland en werd in 2017 de grootste webshop van Nederland, met een omzet van 950 miljoen euro.

Foto: Bol.com