Freddy Heineken

Heineken

Freddy heineken ondernemerscanon

1923 - 2002

Freddy Heineken

Als kleinzoon van Heineken-oprichter Gerard was het geen verrassing dat Freddy Heineken in de bierbrouwerij aan de slag ging. Hij begon er in 1941 en werkte zich op tot topman van het bedrijf in 1964. Onder zijn leiding kreeg de familie een meerderheid van de aandelen in het bedrijf terug, nam Heineken zijn geduchte concurrent Amstel over en breidde het bedrijf flink uit in binnen- en buitenland.

De ondernemer achter 'heerlijk helder Heineken'

Freddy Heineken was aan het begin van zijn carrière een tijd in de VS geweest, dat sinds de Tweede Wereldoorlog een afzetmarkt voor Heineken was. Daar had hij gezien hoe belangrijk merkbeleving en marketing zijn om bier aan de man te brengen. Hij liet alle bierflesjes er hetzelfde uitzien, bedacht een herkenbare huisstijl, kantelde de letters e in de merknaam ‘zodat het leek of ze lachten’ en bedacht naar eigen zeggen de slogan ‘heerlijk helder Heineken’, een klassieker in de reclamegeschiedenis. In campagnes speelde het merk ook in op belangrijke ontwikkelingen op het gebied van bierconsumptie. Heineken werd daarmee een van de grootste bierconcerns ter wereld.