Jaap Korteweg en Niko Koffeman

De Vegetarische Slager

Jaap Korteweg is negende generatie boer en founding father van De Vegetarische Slager, opgericht op Dierendag in 2010. Inmiddels is het een bedrijf met een omzet van zo’n 25 miljoen euro en 4.000 verkooppunten in 17 landen. Samen met de Nederlands-Britse multinational Unilever aan wie Jaap Korteweg zijn bedrijf in 2018 verkocht, wil hij de grootste slager ter wereld worden.

Those vegan cowboys jaap korteweg niko koffeman 1536x1152

1962 / 1958

Niko Koffeman en Jaap Korteweg

Eerlijke, lekkere vleesproducten zonder dieren, dat wilde voormalig biologisch akkerbouwer en Jaap Korteweg op de markt brengen. Samen met zakenpartner Niko Koffeman, een marketingman die hij op vakantie had ontmoet en ook vegetariër, begon hij in 2010 De Vegetarische Slager, een bedrijf in plantaardig vlees. Korteweg, die opgroeide met vlees eten, snapte goed wat vleesvervangers nodig hadden: de smaak en structuur van vlees.

Verkoop Vegetarische Slager aan Unilever

De media-aandacht voor de innovatieve producten was meteen groot en het aantal verkooppunten groeide snel. Koffeman en Korteweg breidden hun assortiment voortdurend uit, bijvoorbeeld met een vegetarische hamburger en een vegetarische Bratwurst, en winnen prijzen op media- en marketinggebied. Dat vergroot de naamsbekendheid. Dankzij crowdfunding lukte het de ondernemers in 2015 een nieuwe fabriek neer te zetten. Inmiddels zijn er vierduizend verkooppunten in 17 landen. De ondernemers verkochten hun bedrijf in 2018 aan Unilever en werken nu vanuit hun nieuwe bedrijf Those Vegan Cowboys aan plantaardige zuivel.

Foto: Those Vegan Cowboys