Kalo Bagijn en Thierry Schaap

BinckBank / Brand New Day

Kalo bagijn thierry schaap binckbank brand new day ondernemer canon

1971

Kalo Bagijn en Thierry Schaap

In 2000 was particulier beleggen niet voor iedereen weggelegd: het was duur, omslachtig en gebruiksonvriendelijk. Kalo Bagijn en Thierry Schaap, vrienden en collega’s bij een Amsterdams effectenkantoor, brachten daar verandering in. Ze namen ontslag en startten BinckBank, een online-beleggingsbank met ongekend lage transactiekosten: die waren tot wel tien keer lager dan bij andere banken en beleggers. Ze overleefden de eerste zware jaren – de internetzeepbel was net geknapt – door institutionele beleggers aan zich te binden en te investeren in naamsbekendheid. Het bedrijf groeide in acht jaar uit tot een onderneming met achthonderd medewerkers.

Nieuw ondernemersavontuur Brand New Day

In 2010 begonnen Bagijn en Schaap met eigen middelen een even disruptive bedrijf: Brand New Day, een online-pensioenbank waarmee particulieren zelf fiscaal gunstig kunnen sparen voor hun pensioen. Op dat moment kon dat alleen via woekerpolissen bij pensioenverzekeraars. Er was destijds weinig vertrouwen in banken. Bagijn en Schaap kwamen op het juiste moment en schudden de markt opnieuw op.

Foto: Thierry Schaap (l) en Kalo Bagijn (r) © Brand New Day