Leo Meyer en Arthur Isaac

HEMA

Leo meyer arthur isaac hema

1879 - 1966 / 1866 - 1932

Leo Meyer en Arthur Isaac

In de jaren twintig van de vorige eeuw waren warenhuizen vooral gericht op een rijke doelgroep: het winkelpersoneel sprak vaak alleen Frans en de prijzen van producten waren hoog. Leo Meyer en Arthur Isaac, beiden directeur-generaal van de Bijenkorf, wilden een warenhuis voor de gewone man opzetten, waar alledaagse producten van goede kwaliteit worden verkocht voor lage prijzen. Dat werd de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam (HEMA).

De ondernemers achter het HEMA-franchisemodel

In 1926 ging de eerste HEMA-vestiging open, met financiële steun van de Bijenkorf. Door de productie in eigen beheer te houden en het assortiment beperkt – van ieder product was slechts één variant beschikbaar – konden de prijzen laag blijven. Het concept sloeg aan, naar verluidt zelfs bij rijke klanten die hun personeel naar binnen stuurden om ongezien goedkoop te kunnen winkelen. Na twee jaar had de HEMA al tien vestigingen. Zo stonden Meyer en Isaac aan de wieg van het franchisemodel in Nederland, dat de HEMA in 1958 uitrolde.

Foto: HEMA