Michiel Muller

Picnic

Michiel Muller

1964

Michiel Muller

Ondernemer Michiel Muller heeft zich gespecialiseerd in disruptive businessmodellen. Samen met compagnon Marc Schröder startte hij in 2000 Tango, een bedrijf in onbemande tankstations. Een revolutionair idee en een serieuze concurrent voor Shell: doordat ze geen personeel hadden en tankstations op goedkope locaties konden plaatsen, hielden ze geld over om te investeren in nieuwe locaties. Ze verkochten het bedrijf in 2004 en gingen toen de concurrentie aan met een bedrijf dat op een ander vlak een monopoliepositie had: de ANWB. Door een samenwerking aan te gaan met een Europese alarmcentrale kon hun bedrijf Route Mobiel pechhulp in heel Europa aanbieden tegen lage prijzen. Met gewaagde reclamecampagnes wisten ze aan naamsbekendheid te winnen, al lijkt de groei er inmiddels uit.

Meteen wachtlijsten bij start onlinesupermarkt Picnic

In 2015 begon Muller met twee compagnons onlinesupermarkt Picnic, dat zo hard groeit dat er lange wachtlijsten zijn voor nieuwe klanten. Het grote succes zit ’m, net als bij Mullers eerdere bedrijven, in lage prijzen en efficiëntie – fysieke winkels zijn onnodig en de elektrische autootjes die de boodschappen brengen rijden vaste routes.