Nieuws Arbeidsmarkt

Personeel in horeca, retail en logistiek overweegt opstappen om stress en onregelmatige werktijden

Vier op de tien werknemers hebben het afgelopen jaar overwogen hun baan op te zeggen. Onregelmatige werktijden in de horeca, zorg, logistiek en retail blijken een struikelblok en een reden met het werk te stoppen. Dat blijkt uit onderzoek van managementplatform Quinyx onder 1500 mensen met een onregelmatig werkrooster.

Van onze redactie 28 april 2022

Horeca retail logistiek baan stress Quinyx onderzoek

Foto: Shutterstock

Met het onderzoek peilt Quinyx jaarlijks de wensen en behoeften van mensen met onregelmatige werktijden. Zo'n driekwart (73 procent) van de respondenten is ervan overtuigd dat ze eenvoudig een andere baan kunnen vinden wanneer ze hiernaar opzoek gaan. Dat is een opvallende stijging ten opzichte van vorig jaar, toen 61 procent hiervan overtuigd was.

Lees ook: Won Yip over personeelstekort in horeca: ‘Mensen zijn gewoon lui’

Werkgevers afhankelijker van hun werknemers dan andersom

Bijna een kwart van de respondenten geeft aan het afgelopen jaar daadwerkelijk van baan te zijn gewisseld of zijn of haar baan opgezegd te hebben. De nummer één reden hiervoor is werkgerelateerde stress (20 procent). Ook het gebrek aan loonsverhoging en doorgroeimogelijkheden worden vaak genoemd. Andere veel voorkomende redenen om van baan te wisselen zijn de mate waarin werk het persoonlijke leven beïnvloedt, een onprettige werkomgeving en onvoldoende waardering.

Maarten de Boo, vice president bij Quinyx: ,,Door de ongekend krappe arbeidsmarkt ontstaat er een shift in de relatie tussen werknemers en werkgevers. Werknemers in sectoren als de zorg, retail, horeca en logistiek staan sterk in hun schoenen. Als ze willen, kunnen ze zo ergens anders aan de slag. Werkgevers lijken tegenwoordig dan ook sterker afhankelijk van hun werknemers dan andersom. Het is voor werkgevers de hoogste tijd alles op alles te zetten om personeel aan te trekken én te behouden. Naast een goed salaris en het bieden van ontwikkelmogelijkheden, is het zaak te zorgen voor een prettige werkomgeving.”

"Geef medewerkers autonomie en spreek waardering uit. Zorg voor flexibele roosters die rekening houden met de individuele wensen van de medewerkers"

Bedrijven en werkgevers moeten meer doen voor betere werkomgeving

Werkplezier staat met stip op één als belangrijkste factor in een baan (36 procent), gevolgd door flexibiliteit in het werkschema en loonsverhoging. Loonsverhoging zou bovendien voor de helft van de respondenten invloed hebben op hun motivatie. Ook duidelijkere doorgroeimogelijkheden, waardering voor het geleverde werk, meer flexibiliteit en minder werkgerelateerde stress zouden leiden tot verhoging in motivatie op het werk, aldus de werknemers.

De Boo ziet een aantal belangrijke kansen voor bedrijven en werkgevers om de werkomgeving te verbeteren: ,,Geef medewerkers autonomie en spreek waardering uit. Zorg voor flexibele roosters die rekening houden met de individuele wensen van je personeel. Daarnaast is het cruciaal om optimale werkroosters te creëren. Zo neemt stress op de werkvloer, door bijvoorbeeld onderbezetting, af. Gewaardeerde en betrokken werknemers zijn vaker tevreden met hun baan, waardoor personeelsverloop vermindert en bedrijfsvoering van een hogere kwaliteit blijft.”

Lees ook: Ineke Kooistra (The Works): ‘Maak jezelf aantrekkelijk voor werkzoekenden’

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws