Nieuws Arbeidsmarkt

Personeel werven met een interactieve app doe je zo

Een Belgische vervoersmaatschappij zoekt naar nieuwe buschauffeurs met behulp van een app. Hoe werkt het? En hoe kun jij personeel werven via een app?

Vincent Krijtenburg 7 oktober 2019

MIVB rijsimulator buschauffeurs werven app

Vervoerder MIVB lanceert een gratis rijsimulator. Ook jouw bedrijf kan een app inzetten voor personeelswerving. | Foto: ANP

De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB heeft de app SimBus gelanceert die gratis te downloaden is via App Store en Google Play store. Met de app wil de MIVB gebruikers met behulp van een rijsimulator laten ervaren hoe het echt is om buschauffeur te zijn.

Begin dit jaar kondigde de MIVB aan meer dan 800 werknemers te rekruteren, en meer dan 500 nieuwe chauffeurs nodig te hebben. Eind augustus waren al meer dan 1.000 contracten getekend, onder wie meer dan 300 buschauffeurs. Tegen het einde van het jaar wil de MIVB nog vijftig chauffeurs aannemen, onder wie 30 buschauffeurs.

De SimBus-app is een gratis rijsimulator waarin de gebruiker virtueel een bus van de MIVB kan besturen. Er zijn verschillende moeilijkheidsgraden en de gebruiker kan zijn skills testen op drie verschillende buslijnen. De speler moet een aantal handelingen goed uitvoeren binnen een bepaalde tijd om verder te kunnen rijden. Aan het einde kan de score worden gedeeld op social media.

,,Mensen die een goede score behalen, worden uitgenodigd om snel een kijkje te nemen op de website met vacatures. Dankzij deze rijsimulator hopen we mensen die misschien niet meteen aan deze job dachten aan te trekken en te overtuigen", zegt MIVB-manager Johan Claes.

Werving via medewerkers

Het inzetten van apps om personeel te werven is niet nieuw. Okeedo, een detacheerder in de zorg, gooide het wel over een hele andere boeg. Dit bedrijf introduceerde eerder dit jaar een wervingsapp die bestaande medewerkers beloont voor het aandragen van nieuwe collega’s. Het bedrijf laat weten dat de recruitmentkosten omlaag gaan. ,,Je betaalt je als werkgever blauw aan wervingskanalen, maar het effect is niet navenant. Anderzijds is het voor werkzoekenden erg ondoorzichtig om een weg te zoeken naar de juiste baan. Deze tool is voor zowel werkgevers, werknemers als werkzoekenden een uitkomst”, aldus Wesley Buitenhuis, managing director van Okeedo.

Werving apps

Niet voor ieder bedrijf ligt het ontwikkelen van een app binnen de mogelijkheden. Je kunt in dat geval gebruik maken van bestaande initiatieven. Denk daarbij aan de app van Indeed en Monsterboard. De Indeed vacature app staat hoog in de appstores. Alleen in de Google Play store hebben al meer dan 100 miljoen mensen de app gedownload. Monsterboard heeft daar ook meer dan een miljoen downloads. Uitzendbureau's waaronder Randstad en Young Capital maken ook massaal gebruik van apps. Respectievelijk hebben ze alleen via de Google Play Store al 100K+ en 50K+ gebruikers.

De app CareerMatch biedt een grote variatie aan banen aan bij start-up’s op het gebied van marketing, design, development en sales. De app die eerder Cocoon heette, wordt ook wel de Tinder voor vacatures genoemd.

Social media

Dat sociale media platforms niet te negeren zijn op het gebied van personeelswerving, kunnen ondernemers en hr-medewerkers al lang niet ontkennen. LinkedIn heeft onder de noemer Talent Solutions tools om personeel te selecteren en werven. Whatsapp biedt ook tal van mogelijkheden op het gebied van personeel aannemen. Van oriëntatie- en sollicitatiegesprekken via Whatsapp (video) tot het uitnodigen van afwijzen van sollicitanten.