Nieuws Personeel

Beoordeel je collega's met deze tools

Marco Visser 10 december 2015

Beoordeelcollegaapp1065

Vaak is het een ‘moetje’ dat traditioneel in de maand december valt: het functionerings- en beoordelingsgesprek. Ruim een kwart van de Nederlandse werknemers zit die gesprekken met grote tegenzin uit, meldde Raet gisteren. Het softwarebedrijf voor human resources vroeg TNO ruim 1100 werknemers te ondervragen over hun ervaringen met de gesprekken. Ze voegen weinig tot niets toe, reageerde één op de vier. De andere drie liepen evenmin over van enthousiasme. “Slechts 6 procent vindt het beoordelingsgesprek echt toegevoegde waarde opleveren”, zegt onderzoeker bij Raet Sander Kars tegen Trouw. “De rest zit ertussenin.”

Henk Jan van Commenee, product manager bij Raet, weet wel waarom de functionerings- en beoordelingsgesprekken zo weinig populair zijn. “Medewerkers vinden het vooral achteruitkijken. Dan komt een manager met zaken die al elf maanden geleden zijn gebeurd, of ze hebben alleen de laatste zes weken nog scherp in hun geheugen en vergeten al het goede van eerder.”

De manager of chef die het functioneringsgesprek voert, heeft vooral oog voor het belang van de organisatie. Dat loopt niet altijd synchroon met het belang van de werknemer. “Daarom ook waarderen werknemers 360 graden feedback en coaching meer dan het functioneringsgesprek”, zegt Van Commenee. “Bij 360 graden feedback geven collega’s, klanten en deskundigen commentaar. Dat is dus breder dan alleen vanuit het perspectief van de manager.”

Het zijn niet alleen de werknemers die klagen over functioneringsgesprekken. In diverse (internationale) onderzoeken geven ook managers aan dat zij te veel tijd kwijt zijn met de weinig effectieve evaluaties. De oplossing? Vaker evaluatiegesprekken voeren.

“Feedback krijgen is belangrijk voor je verdere ontwikkeling”, zegt Remco de Bie, manager bij het Amsterdamse softwarebedrijf Impraise. “Het is een beetje raar als je dat maar een of twee keer per jaar krijgt.” Nu heeft De Bie er alle belang bij dat de cultuur van (half)jaarlijkse gesprekken verandert. Impraise is namelijk een bekende ontwikkelaar van software die constante evaluatie mogelijk maakt. Het werkt via een website en een app op de mobiel. “Je kunt bijvoorbeeld na een project aan een collega vragen of je het team wel genoeg hebt geïnspireerd. De medewerkers geven je dan een cijfer. Maar waar het om gaat, is de toelichting. Als iemand een vier geeft met de opmerking: het leek nergens op, kun je daar niet zo veel mee. Het is dus wel belangrijk dat je onderbouwde kritieken krijgt.”

Maar of het nu zo prettig is om de hele dag door beoordeeld te worden, is de vraag. Volgens De Bie heeft niemand er problemen mee. Zijn klanten zien het als een waardevolle aanvulling. Vooral, en dat benadrukt hij, omdat zijn bedrijf geen beoordelingssoftware levert.

Het gaat om ‘feedback’, en dat is volgens hem iets anders dan ‘elkaar knalhard afrekenen’. “Dit is echt voor ondersteuning, om jezelf te ontwikkelen. Vooral de jongere werknemers hebben er veel behoefte aan. Zij kunnen dankzij de feedback snel leren.”

Impraise, met vestigingen in Nederland en de VS, heeft ongeveer 65 klanten. “Daaronder Booking.com, Wolters Kluwer, het grote softwarebedrijf Atlassian, onderdelen van ING en Gamehouse uit Eindhoven waar 120 man werken”, zegt De Bie.

Ook in de VS verovert evaluatiesoftware de kantoren van personeelsmanagers. Het zijn niet de minsten die de eenmalige, uitgebreide gespreksrondes inruilen voor frequente, korte evaluaties. Microsoft, Adobe, Pinterest en Amazon zijn enkele bekende voorbeelden. Nu werd Amazon vooral bekend omdat het daar eerder dit jaar flink misging. Werknemers gebruikten de evaluatiesoftware om anderen onderuit te halen. Dat probleem wil Amazon oplossen door anonieme beoordelingen niet langer toe te laten.