Nieuws Personeel
Koeckebackers: de eerste commerciële sociale impact bakkerij
De impact gedreven onderneming Koeckebackers en de traditionele banketbakkerij Van Strien hebben het startsein gegeven voor een bijzondere samenwerking. Beide partijen hebben de ambitie uitgesproken om de meest inspirerende bakkerij van Nederland te worden op het gebied van talentontwikkeling en inclusie.

Oprichters Joep Langen (links) en Marien Meurs. Foto: Mats van Soolingen
Van Strien neemt de productie van Koeckebackers koeck op zich en gaat naar eigen zeggen als eerste commerciële bedrijf in ons land van start met een Social Impact Traineeship.
Het door Koeckebackers ontwikkelde concept biedt mensen, die in een langdurige uitkeringssituatie zitten, de kans om weer duurzaam aansluiting te vinden op de arbeidsmarkt. Het betreft een traject van twaalf maanden waarin een betaalde baan gecombineerd wordt met coaching, sport, workshops, trainingen en reflectiebijeenkomsten.
''Deze droom kunnen we alleen waarmaken wanneer we grote commerciele partijen kunnen inspireren om met ons mee te doen''
Inclusieve arbeidsmarkt en kostenbesparing voor samenleving
De arbeidsmarkt heeft volgens CBS-cijfers een afstand tot 650.000 mensen met ongekend talent. Dagelijks kennen zij het gevoel er niet toe te doen. Een enorme verspilling van talent en bovendien een grote kostenpost voor de samenleving: zo’n 10 miljard euro per jaar.
,,Wij bouwen aan een samenleving waarin niemand op voorhand wordt buitengesloten en iedereen een kans krijgt om mee te doen. Deze droom kunnen we alleen waarmaken wanneer we grote commerciele partijen kunnen inspireren om met ons mee te doen. We tonen aan dat stevig investeren in ‘ongekend talent’, leidt tot een inclusieve arbeidsmarkt en een kostenbesparing voor de samenleving. Zo ontketenen we een sociale impact revolutie,” vertelt Joep Langen, mede-oprichter van Koeckebackers.
Koeckebackers de startupfase voorbij
De koeck zonder troep van Koeckebackers is er in drie smaakvariaties, landelijk verkrijgbaar bij Albert Heijn en ook bij een groot aantal Jumbo’s. Koeckebackers is hiermee de startupfase voorbij en kan met Van Strien als strategische partner verder groeien om haar droom te realiseren.
De match met Van Strien was snel gevonden. Directeur Jaques Van Strien: ,,De bedoeling is om een succesvolle onderneming nog socialer te maken en een sociale onderneming nog succesvoller te maken. Wij bakken al 83 jaar koekjes waar je verslingerd aan raakt. De koeck van Koeckebackers past daar bijzonder goed bij. Wij bieden klanten nu een mooi aanvullend assortiment.''
In 2023 hopen de bakkers dat 30 procent van de operationele bezetting bestaat uit mensen die het Social Impact Traineeship volgen.
Lees ook: Prins Constantijn over startupklimaat: ‘Polderen in crisistijd, dat kan helemaal niet’