Nieuws Leiderschap

5 tips voor een overtuigende presentatie

Er worden elke dag miljoenen presentaties ontworpen met programma's als Powerpoint, Keynote en Prezi. Als we er zoveel mee bezig zijn, hoe komt het dan dat we dikwijls geconfronteerd worden met lelijke slides vol tekst,onbegrijpelijke grafieken en afgezaagde beelden, vraagt Maarten van der Schaal zich af. Hij is de auteur van het boek Slide Design. In dit artikel deelt hij vijf tips die je helpen om een onvergetelijke indruk achter te laten bij het publiek tijdens jouw eerstvolgende presentatie.

Van onze redactie 3 november 2019

Powerpoint presentatie tips

1. Begin analoog, eindig digitaal

Laat jouw verhaal niet door de mogelijkheden van PowerPoint bepalen. Werk jouw boodschappen uit op sticky notes, plak deze op de muur en herschik ze net zo lang tot jouw verhaal goed aanvoelt. Pas dan ga je kijken óf er slides nodig zijn om dit verhaal te ondersteunen en welke onderdelen extra visuele aandacht nodig hebben.

2. Laat zien wat je niet vertelt

Het publiek moet vooral luisteren naar jouw verhaal. En omdat niemand kan lezen en luisteren tegelijk toon je op een slide alleen kernwoorden en beelden die jouw gesproken tekst verduidelijken en die emoties versterken. Pas dan hebben jouw slides echt meerwaarde.

3. Help het oog vergelijken

Bedenk per slide welk onderdeel het belangrijkste is en wat dus de meeste visuele aandacht moet krijgen. Dit kan een belangrijk woord, een beeld of een cijfer zijn. Geef dit element meer gewicht door contrast toe te passen. Bijvoorbeeld met een opvallende kleur, grotere afmetingen of maak de ‘omgeving’ juist minder zichtbaar, bijvoorbeeld met transparantie. Pas dan help je het oog vergelijken.

4. Breng eenheid aan voor rust

Eenheid straalt professionaliteit en rust uit. Voer ontwerpbeslissingen daarom door op al jouw slides. Gebruik steeds dezelfde kleurencombinaties, hetzelfde lettertype, dezelfde vormen en dezelfde indeling op een slide. Denk ook na over eenheid in de gekozen afbeeldingen, bijvoorbeeld alleen zwart-wit foto’s of alleen iconen.

5. Kies beelden die verrassen

Het lijkt zo verleidelijk om direct te googelen op het onderwerp waar je een plaatje bij zoekt. Maar je krijgt dan exact dezelfde afbeeldingen te zien die jouw collega’s en concurrenten ook te zien krijgen als ze op datzelfde onderwerp zoeken. Bedenk daarom eerst welke boodschap of welk gevoel je wilt visualiseren en associeer wat dit goed zou uitbeelden. Je komt dan misschien wel op hele andere ideeën die Google jou zou voorschotelen. Ideeën die jouw publiek zullen verrassen en dus beter bij zullen blijven.