Podcast Boekencast De Ondernemer Leest

Samenwerken na de coronapandemie: hoe gaat het corporate brein daar mee om?

'Met de kennis die jij hebt opgedaan tijdens de coronacrisis, hoe vaak zou je nog naar kantoor willen?'. Die vraag stelt Kilian Wawoe -verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam, consultant en een veelgevraagd spreker - in zijn boek 'Het Corporate Brein - Samenwerken na corona'. Interessante vraag, vinden Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink. Interessant genoeg om het boek kundig te bespreken in hun podcast.

Van onze redactie 1 juli 2022

Kilian Wawoe zijn nieuwste boek dat recent is verschenen en waarvoor hij onderzoek deed tijdens de coronapandemie, heet Het Corporate Brein. Dit is een methode voor een betere samenwerking in een organisatie na corona. Het boek is opgedeeld in drie delen:

  • Samenwerken vóór corona
  • Samenwerken tijdens corona
  • Samenwerken post corona

In het boek worden de prestaties gekoppeld aan beloning. Je leest over het effect van doelen stellen, waarbij de auteur twee soorten doelen onderscheidt: leerdoelen en resultaatdoelen. Terwijl we als persoon behoefte hebben aan leerdoelen en ontwikkeling concentreert de organisatie zich op resultaatdoelen. Deze resultaatdoelen leveren in de huidige omgeving en het type werk dat we doen niet het gewenste resultaat op. Sterker nog: vaak veroorzaakt het problemen omdat het resultaat niet een duidelijke koppeling heeft met het moment dat de doelen worden bepaald.

'Met de juiste feedback ontwikkelen mensen zich en krijgen ze meer plezier in het werk. Functioneringsgesprekken zijn geen goed middel voor feedback geven'

Coaching van je medewerkers en de zwakken beschermen

In het boek schrijft Wawoe bij 17 keuzes voor een bedrijf over hoe je na corona gaat werken. Denk aan prestatie of resultaat, de doelen die je gaat stellen (prestatie of leerdoelen), organiseren van feedback, belonen, coaching van je medewerkers, de zwakken beschermen die moeite hebben met op afstand werken, de verbindingen organiseren, samenwerken stimuleren en wat de leiderschapsstijl is die je in deze nieuwe omgeving nodig hebt.

Opvallende lessen uit het boek 'Het Corporate Brein':

  • Met de juiste feedback ontwikkelen mensen zich en krijgen ze meer plezier in het werk. Functioneringsgesprekken zijn geen goed middel voor feedback geven.
  • Als mens willen we groeien en onszelf ontwikkelen, dit is een stuk lastiger geworden voor een manager om te organiseren tijdens corona. Dat komt door het werken op afstand en allerlei privé-uitdagingen.
  • Kijken naar de kantoorkosten in de keuze naar weer terug naar kantoor of meer op afstand werken, heeft geen zin.
  • Het bedrijf zou een plek moeten zijn ter bescherming van de zwakkeren.
  • Personeelszaken is eigenlijk voor de bescherming van de werknemers.

Boekencast: Tom van der Lubbe & Erno Hannink

Tom van der Lubbe is een van de oprichters van hypotheekadviseur Viisi, het eerste bedrijf in de financiële wereld dat met het Holacracy-model werkt. Daarbij zijn de rollen binnen een bedrijf verdeeld volgens verschillende cirkels, in plaats van top-down. Erno Hannink is de businesscoach die ondernemers helpt hun doelen op tijd te realiseren; is de sparrings- en accountability partner voor de vernieuwing in je bedrijf. Samen maken zij Boekencast, waarvan meerdere afleveringen ook via deze website te beluisteren zijn.

Lees ook: Onderzoek toont aan: thuiswerken heeft géén invloed op de productiviteit

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details